Pascale Van Damme

Pascale Van Damme: voetbal als verbindende factor

Pascale Van Damme is sinds 2004 het gezicht van computerfabrikant Dell. Toen ze op zoek was naar een bestuursfunctie om maatschappelijk meer impact te hebben, kwam ze via een headhunter bij de voetbalbond terecht. Ze werd onafhankelijk bestuurslid in juni 2021. Na het ontslag van de vorige voorzitter werd ze in mei 2023 benoemd tot voorzitter. Ze is trots op de functie, maar het stond nooit in haar planning. “Ik ben eerder toevallig in de voetbalwereld gerold. Toen ik, twee jaar later, de vraag kreeg om voorzitter te worden, heb ik opnieuw niet getwijfeld. Ik ben graag met strategie bezig en verbind graag mensen.”

Uw mandaat van bondsvoorzitter werd in juni voor twee jaar verlengd. Hoe kijkt u terug op de voorbije jaren?

Pascale Van Damme: “Samen met de raad van bestuur en de CEO zijn we een reis begonnen om ons strategisch plan succesvol uit te rollen voor het Belgisch voetbal en om iets terug te geven aan de maatschappij. Vandaag zijn er 560.000 spelers aangesloten bij de voetbalbond, we zijn daarmee de meest laagdrempelige en toegankelijke sport. Ons doel is om in de toekomst de participatie verder te verhogen, zowel voor jongens als voor meisjes. Wat ik zo mooi vind aan voetbal, is dat het verbindt. We streven naar een diverse en inclusieve omgeving, waar iedereen zich goed voelt, ongeacht de huidskleur, afkomst, geaardheid of religie. Met voetbal kunnen we dat bereiken. We doen dit niet alleen, maar samen met onze partners: de Pro League, Voetbal Vlaanderen, ACFF (Association des Clubs Franco­phones de Football) en talloze vrijwilligers. Samen zetten we mooi werk neer, maar er is nog ruimte voor verbetering, vooral rond racisme en discriminatie. We zullen ons hier de komende jaren blijvend voor inzetten.”

Waaruit bestaat de strategie van de voetbalbond?

“Onze kernactiviteit is het Belgische voetbal laten groeien. Onze Rode Duivels en Red Flames zijn ons uithangbord. Maar we zijn er natuurlijk ook voor de 560.000 amateurs. Voetbal is een toegankelijke sport, maar we willen het nog toegankelijker maken. Voor iedereen. Ik denk bijvoorbeeld aan de Special Devils and Flames, de Blind and Deaf Devils en de Red Flamingos. Ook zij moeten plezier kunnen beleven aan hun sport.”

Mijn twee passies - sport en technologie - komen bij de Belgische voetbalbond samen.

Een van uw speerpunten als bondsvoorzitter is digitalisering, wat niet vreemd is gezien uw achtergrond.

“Mijn twee passies — sport en technologie — komen hier inderdaad samen. Mijn carrière draait rond digitalisering. We geloven dat technologie ook een meerwaarde kan bieden in de sport. Met het Fenix-project moderniseren we de bestaande voetbalmanagementplatformen Kickoff en E-Kickoff. Alle administratieve taken worden gecentraliseerd in één nieuw digitaal platform dat moet voldoen aan de behoeften van het volledige voetbalecosysteem: spelers, ouders, coaches, scheidsrechters, vrijwilligers, fans,... Het platform zal bestaan uit vier grote functionaliteiten: leden-, club-, competitie- en disciplinair beheer. Kernwoorden daarbij zijn flexibiliteit, autonomie en futureproof. Vanaf de start van het seizoen 2026-2027 moet het nieuwe platform het kloppende hart van het Belgische voetbal worden: een aantrekkelijke tool met logische werkprocessen die toegankelijk is op elk toestel en mee-evolueert met de behoeften van de leden.”

Naast digitalisering wil u ook aandacht besteden aan vrouwenvoetbal en internationale relaties. Wat zijn daar de ambities?

“De verdere ontwikkeling van het vrouwenvoetbal staat inderdaad hoog op onze agenda. We hebben geprobeerd om het WK Vrouwenvoetbal van 2027 naar België te halen, maar Brazilië heeft gewonnen. Toch hebben we waardevolle internationale contacten gelegd. Samen met andere landen delen we best practices om het vrouwenvoetbal te laten groeien. Door nauw samen te werken met voetbalorganisaties wereldwijd en de internationale voetbalfederaties UEFA en FIFA ontwikkelen we niet alleen het Belgische voetbal verder, maar dragen we ook bij aan de groei van het voetbal op Europees en wereldniveau.”

Lees het volledige artikel in het septembernummer van Ondernemen.