Het diversiteitsdilemma

Opinie van Jochanan Eynikel (Trends.be, 4 april 2024) De anti-DEI-maatregelen (DEI staat voor ‘diversiteit, gelijkheid en inclusie’) die de Amerikaanse overheid eist, zijn een voorbeeld van hoe bedrijven kunnen komen te staan voor moeilijke keuzes, die ook moed vereisen. Voor veel bedrijven is inclusie een pijler van zorgzaam werkgeverschap, zodat personeel met diverse achtergronden zich welkom voelt. Voor hen zet de tegenwind uit de Verenigde Staten het dilemma op scherp: meesurfen of koers houden op het eigen moreel kompas?

Nieuw Etion-boek: Morele Intuïtie

In zijn nieuwste boek ‘Morele Intuïtie. Bedrijfsethiek met hoofd en hart' buigt Jochanan Eynikel zich over het omgaan met lastige keuzes in organisaties. Hij zoomt daarbij in op wat vaak genegeerd wordt in rationele denkkaders rond bedrijfsethiek. Namelijk de rol van emoties en morele intuïtie. Zoals de vele praktijkverhalen in zijn boek aantonen, vragen moreel complexe en gevoelige tijden aandacht voor hoofd én hart in de morele besluitvorming van organisaties.

Kan Tesla het tij keren?

“Tesla kan het tij alleen keren en zijn verkoop weer aanzwengelen als het afstand doet van zijn topman Elon Musk”, zo zegt Jochanan Eynikel, in een artikel op Trends.be. Jochanan was op 2 april hierover ook te gast in de studio van Z-Nieuws.

Jochanan Eynikel over ‘Morele Intuïtie’

Ondernemen ging in gesprek met Etion-businessfilosoof Jochanan Eynikel over zijn nieuwste boek 'Morele Intuïtie'.

Verschilmaker in de kijker: Word gastleraar

Acerta Consult is op zoek naar professionals die, naast hun carrière, tijdelijk als gastleraar hun expertise willen delen in het basis- en secundair onderwijs.

Transparant verlonen: doe het, maar doe het goed

Volgens de nieuwe Europese Loontransparantierichtlijn, die uiterlijk in 2026 in nationale wetgeving moet worden omgezet, zullen bedrijven duidelijker moeten communiceren over de lonen die zij aanbieden. Dat biedt kansen, maar creëert ook uitdagingen.

Pédalpreneurs: fietsrit met Younited Cycling

Younited Belgium is een uitvloeisel van de 'Homeless Cup' en brengt zeer kwetsbare mensen samen in sport. De organisatie werd opgericht door Gilles De Bilde en is het meest bekend van de voetbalteams. Zo hebben 28 professionele voetbalploegen in België een 'Younited Belgium'-team. 

Hotel Bonka: twee visies, één toekomst

In de zomer van 2024 fuseerden Hotel Hungaria en Bonka Circus tot Hotel Bonka. De fusie bracht de expertise van Hotel Hungaria in entertainment-productie samen met de impactcommunicatie van Bonka Circus. Hotel Bonka wil innovatieve en maatschappelijk relevante projecten leveren die niet alleen entertainen, maar ook positieve verandering teweegbrengen.

Info-avond Belevingstrip Senegal met Lignaverda

In 2025 bestaat ETION 100 jaar. Een eeuw lang geëngageerd ondernemen die we in de kijker zetten met 100 verschilmakers. Eén van de activiteiten onder die vlag is mensen inspireren om bewust in actie te komen voor het klimaat.  

Daarvoor slaan we de handen in elkaar met Lignaverda, een organisatie die in de klimaatcrisis kansen ziet om samen het verschil te maken met duurzame, holistische klimaatoplossingen. 

Groei, met dank aan de consument

Ondanks alle onheilspellende berichten zou de Belgische economie dit jaar een groei van 1% laten optekenen. Die verwachting strookt overigens met de halfjaarlijkse KMO-werkbarometer van Acerta, ETION en VKW Limburg. Of we die groei realiseren, zal uiteraard vooral afhangen van internationale factoren maar voor het vertrouwen zou het ook goed zijn dat er snel een federale regering komt.