Arteconomy: kunstenaar als innovator

Julie Vandenbroucke begon met lezingen en workshops over de kruisbestuiving tussen kunst en ondernemen, en die groeiden stelselmatig uit tot concrete projecten. “Dat gebeurt altijd op vraag van de bedrijven”, zegt de bezielster van Arteconomy. “Ik vertrek vanuit de vraag, de nood en de wensen van de bedrijven, niet vanuit die van de kunstenaar. De ondernemer en de kunstenaar staan wel op dezelfde hoogte. Wat we samen met hen doen, is een partnerschap en geen mecenaat. Het gaat verder dan een kunstwerk aan de muur hangen.

Leiderschap en motivatie

Op welke manier kan een leider z'n medewerkers het best motiveren? In deze video geeft Annelies Baelus van Acerta enkele handige tips & tricks mee hoe je het beste in je medewerkers naar boven haalt.

Microflor: Waardengedreven ondernemen trekt medewerkers aan

Ambitie, innovatie, samenwerken en integriteit. Dat zijn de vier waarden van Microflor, dat orchideeën veredelt en vermeerdert. “Tijdens corona hebben we gezien dat onze waarden sterk leefden. En dat ze ook medewerkers aantrekken”, zegt CEO Febe Floré in Ondernemen.

Belevingstrip Japan

ETION reist naar het land van de rijzende zon: Japan. Een exotische belevingstrip waarin je kennismaakt met de unieke Japanse cultuur.  Je gaat er op zoek naar healthcare in de brede betekenis van het woord: gezonde bedrijfscultuur, gezonde voeding, innovatie in gezondheidszorg, ontwikkeling van nieuwe gezondheidsproducten.

In de hoofdstad Tokyo en Toyota-thuishaven Nagoya ontmoet je bedrijfsleiders die je laten kennismaken met de unieke Japanse bedrijfscultuur en ondernemerschap.
 

Hoe worden waarden meer dan woorden?

Een toenemend aantal organisaties heeft vandaag een set van waarden waarmee ze uitdrukken wie ze zijn en wat ze belangrijk vinden. Die waarden intern concreet maken, is heel wat moeilijker. Hoe laat je waarden leven op de werkvloer? Hoe worden waarden meer dan woorden? In deze video geeft Jochanan Eynikel meer uitleg.

Musk helpt de vrijheid van meningsuiting niet

Opinie van Jochanan Eynikel (De Tijd, 4 mei 2022)
Als Elon Musk de financiering rond krijgt, wordt hij de enige eigenaar van Twitter, het invloedrijkste socialemediaplatform van de afgelopen tien jaar. Een goede zaak is dat niet.

Geloof als steun

Tokai Optecs is een Belgisch-Japanse joint venture die brillenglazen fabriceert en verdeelt. Kurt Leuridan is er vennoot en CEO sinds 2004. “Ik ben opgeleid als jurist-notaris, maar ik heb na de stage de job nooit uitgeoefend omdat het niet bij me paste.” Hij startte zijn loopbaan als adviseur bij Deloitte, maar merkte al snel dat het niet hetzelfde was als zelf ondernemen.”

De Grote Ontslaggolf: ook in België?

Leidt de pandemie tot meer vrijwillig ontslag? Een recente studie van McKinsey lijkt die these alvast te bevestigen voor enkele Angelsaksische landen. Vooral de Amerikaanse arbeidsmarkt kent vandaag een ongeziene opzeggolf, ook wel ‘The Great Resignation’ genoemd. Meer dan 19 miljoen Amerikanen zegden hun baan op sinds april 2021. Meer dan een derde deed dit zonder uitzicht op een nieuwe job.

Facebooks schandaalparadox

Deze keer lekte klokkenluider Frances Haugen een reeks interne documenten die duidelijk maakte dat Facebook zijn eigen financiële belangen belangrijker vindt dan de veiligheid van zijn gebruikers. Interne studies van Facebook toonden aan dat het gebruik van Instagram (een onderdeel van Facebook) een negatieve invloed had op het welbevinden van jonge meisjes.

E-commerce moet op zoek naar ethiek

Eerder deze week viel het gerecht binnen bij diverse koerierdiensten die de pakjes van onder meer PostNL aan huis leveren. Er zouden verregaande arbeidsrechtelijke overtredingen zijn vastgesteld, zoals de tewerkstelling van minderjarigen en koeriers zonder rijbewijs. De wantoestanden roepen vragen op over ethiek in de netwerkeconomie.