Werkt je onderneming in tijden van oorlogsdreiging beter samen met de wapenindustrie of juist niet? Maak je in de vakantieregeling van je organisatie een uitzondering voor medewerkers met een migratieachtergrond en andere vakantiebehoeften? Spreek je je als onderneming uit over geopolitiek of maatschappelijke hangijzers of ben je daarin beter terughoudend?
Onder invloed van een kritische samenleving worden bedrijven steeds vaker uitgedaagd om duidelijke morele standpunten in te nemen in ethische kwesties. Maar goed doen voor iedereen, is moeilijk in een diverse, complexe samenleving waarin almaar meer zaken moreel gevoelig lijken te liggen. Of het nu gaat om wat je eet, wat je koopt, waar je werkt, welke woorden je gebruikt… het wordt steeds vaker afgewogen op de morele schaal.
Ethisch ondernemen draait daarom meer dan ooit over het afwegen van waarden en opties in plaats van het vasthouden aan gedragsnormen en procedures. Maar hoe pak je dat als organisatie goed aan?
Hierover buigt ETION-bedrijfsfilosoof Jochanan Eynikel zich in zijn nieuwste boek ‘Morele Intuïtie’ (LannooCampus). Een boek over omgaan met lastige keuzes in organisaties. Hij zoomt daarbij in op wat vaak genegeerd wordt in rationele denkkaders rond bedrijfsethiek. Namelijk de rol van emoties en morele intuïtie. Zoals de vele praktijkverhalen in zijn boek aantonen, vragen moreel complexe en gevoelige tijden aandacht voor hoofd én hart in de morele besluitvorming van organisaties.
Samen met enkele gespreksgasten stelt Jochanan Eynikel zijn boek voor in de AG Campus in Brussel op 2 april.