Open loonkaart uitspelen in rekrutering

Opinie van Nathan Van Camp
Het Poetsbureau trekt met een campagne over startlonen 20% meer sollicitanten aan. De campagne speelt in op de nieuwe Europese Loontransparantierichtlijn. Bedrijven moeten lonen duidelijker communiceren. Dat biedt kansen in employer branding, maar creëert ook uitdagingen.

Boekvoorstelling: Morele Intuïtie

Werkt je onderneming in tijden van oorlogsdreiging beter samen met de wapenindustrie of juist niet? Maak je in de vakantieregeling van je organisatie een uitzondering voor medewerkers met een migratieachtergrond en andere vakantiebehoeften? Spreek je je als onderneming uit over geopolitiek of maatschappelijke hangijzers of ben je daarin beter terughoudend? 

Politiek in de boardroom: moet een bedrijf neutraal zijn?

In welke mate is het aangewezen om als bedrijf ook uitspraken te doen over (geo)politieke of ethische thema's die maatschappelijk woeden? Is het beter om een uitgesproken mening te hebben, of toch eerder neutraal te zijn? Businessfilosoof Jochanan Eynikel legt het uit in deze video.

Z-Extra: Nathan Van Camp over loontransparantie

(Kanaal Z, 16 september 2024)
Worden bedrijven transparanter in de communicatie over hun loonbeleid? Francesca Vanthielen vraagt het aan expert filosofie en economie Nathan van Camp en aan Miet Vanhegen, manager talent transitie Acerta.

ETION Jongeren in gesprek met Frederik Vandermarliere

De naam Vandermarliere klinkt als een klok in de ondernemerswereld. Bijna honderd jaar geleden startte Maurits Vandermarliere in een zolderkamer met de productie van sigaren. Op vandaag telt VCF Cigars meer dan 3500 medewerkers in Handzame, Zwevegem, Sri Lanka en de Dominicaanse Republiek.

Bedrijf zoekt betekenis

Werken aan Merken: wat met waarden?