Ethische AI
Podcast 1: Menselijk digitaliseren
In Homo digitalis kijkt Thierry Geerts, CEO Google België, naar de gevaren én kansen van de digitale revolutie. Met de blik vooruit geeft hij voorbeelden hoe de digitalisering ons als mens en samenleving beïnvloedt. Zijn conclusie is helder: technologie is neutraal, het is aan ons om er bewust en zelfzeker mee om te gaan. Doen we dat, dan zal de digitalisering ons gelukkiger maken, met meer tijd voor zaken die er écht toe doen. Hans Diels diept het met hem uit.
Niet zakenmodel maar ethiek bepaalt toekomst Twitter
Mensen zijn vandaag moreel sensitiever en dat uiten ze ook in hun relatie tot bedrijven. Niet het betalende vinkje maar de morele identiteit zal de toekomstige koers van Twitter bepalen.
Workshop omgaan met morele dilemma’s
Technologie is niet neutraal
Workshop omgaan met morele dilemma’s
Morele dilemma’s. Of ze nu in grote of kleine beslissingen zitten, zijn altijd moeilijk. En hoewel het antwoord zelden afgetekend goed of fout is, is het wel bepalend voor je karakter. In de workshop ‘Omgaan met morele dilemma’s’ krijg je een duidelijk kader voor het onderbouwd nemen van morele beslissingen en omgaan met lastige keuzes.
Een tweedaagse hands-on opleiding over de praktische toepassing van vier grote westerse ethische stromingen. De essentie daarvan krijg je in enkele concepten, regels en principes.
“Klimaat-positieve koffie moet de norm worden”
Jaarlijks stoot de koffie-industrie wereldwijd zowat 80 tot 90 miljoen ton CO2 uit, waarvan alleen al 15 miljoen ton tijdens het brandproces. Dat is niet alleen een probleem voor het klimaat, maar ook voor de koffie-industrie zelf. Door de opwarming van de aarde zal tegen 2050 naar schatting 80% van de huidige koffieplantages verdwenen zijn.
Geloof als steun
Tokai Optecs is een Belgisch-Japanse joint venture die brillenglazen fabriceert en verdeelt. Kurt Leuridan is er vennoot en CEO sinds 2004. “Ik ben opgeleid als jurist-notaris, maar ik heb na de stage de job nooit uitgeoefend omdat het niet bij me paste.” Hij startte zijn loopbaan als adviseur bij Deloitte, maar merkte al snel dat het niet hetzelfde was als zelf ondernemen.”
Facebooks schandaalparadox
Deze keer lekte klokkenluider Frances Haugen een reeks interne documenten die duidelijk maakte dat Facebook zijn eigen financiële belangen belangrijker vindt dan de veiligheid van zijn gebruikers. Interne studies van Facebook toonden aan dat het gebruik van Instagram (een onderdeel van Facebook) een negatieve invloed had op het welbevinden van jonge meisjes.
E-commerce moet op zoek naar ethiek
Eerder deze week viel het gerecht binnen bij diverse koerierdiensten die de pakjes van onder meer PostNL aan huis leveren. Er zouden verregaande arbeidsrechtelijke overtredingen zijn vastgesteld, zoals de tewerkstelling van minderjarigen en koeriers zonder rijbewijs. De wantoestanden roepen vragen op over ethiek in de netwerkeconomie.
Paginering
- Pagina 1
- Volgende pagina