Anouk Renier (ETION) en Benne Bastin (Delta Source)

Benne Bastin en Anouk Renier: Impact hebben!

Benne Bastin (34), chief commerical officer bij IT-bedrijf Delta Source, leerde Anouk Renier (33) kennen als community-bouwer bij ETION. Ondanks hun jonge leeftijd hebben beiden al een paar dynamische carrièrestappen gezet.

ETION: Wat heeft jullie gedreven bij de keuzes voor werk en carrière?

Benne Bastin: “Ik begon een eigen cateringbedrijf dat pionierde rond duurzaamheid. Foodlab groeide mooi, maar door corona zag ik vier keer van de ene dag op de andere een mooie orderlijst leeglopen. Noodgedwongen moest ik op zoek naar iets anders. Ik wilde zeker iets impactgedreven gaan doen in een organisatie die haar bestaansrecht ontleent aan de meerwaarde die ze levert voor de samenleving. Bij Delta Source vond ik die ruimte en bovendien een rol waarin ik het liefst mijn meerwaarde lever. Ik ben er vandaag chief commercial officer.”

Anouk Renier: “Dat impactgedrevene is ook voor mij belangrijk. Na mijn opleiding orthopedagogie heb ik een tijd gewerkt met kinderen in een problematische opvoedingssituatie. Wat later vond ik bij Het Land van Ooit een rol waarin ik ook mijn commerciële drive kon uitleven. Maar ik wilde toch nog wat grenzen verkennen en kwam in Australië terecht, waar ik een Decathlon-winkel hielp opstarten in Melbourne. Ik heb ook gewerkt als gastvrouw in een agriturismo in Italië. Toen ik terugkeerde naar België, kwam een vacature op mijn weg waarin veel draaide om hospitality, mensen samenbrengen, laten groeien. Ja, met ook een commercieel luik, maar niet gericht op snelle sales.”

Netwerken is geen kwestie van profijt halen, maar aftasten waar je elkaar kunt helpen.

Benne Bastin: “Zo sta ik ook in mijn commerciële functie. Delta Source ontwikkelt gebruiksvriendelijke software­oplossingen voor uitdagende problemen van grote klanten. Wij doen dat met een eigen team bij het ICT-team van de klant. Dat vergt veel vertrouwen en dat moet groeien. Zo wil ik ook netwerken. Als netwerker zeg je uiteraard duidelijk waar je voor staat, maar hoe minder je vanuit een agenda spreekt, hoe diepgaander de contacten. Zelf reageer ik ook allergisch als ik het gevoel krijg dat iemand aan mij wil verkopen.”

ETION: Maar uiteindelijk hebben jullie beiden ook commerciële KPI’s?

Benne Bastin: “Je kunt maar meerwaarde bieden door de persoon tegenover je goed in te schatten; zo kan ik beginnen te begrijpen hoe wij diens IT-afdeling sterker kunnen maken. Zonder vertrouwen zal men je dat niet vertellen.”

Anouk Renier: “Ik zie dat ook zo. Leden werven doe ik op basis van een organisch gegroeid vertrouwen. Ik wil vermijden dat leden na een paar keer ontgoocheld afhaken omdat hun bedrijfscultuur toch niet past bij ons ETION-verhaal. Ik zeg er meteen bij: ETION in woorden vatten, is erg moeilijk. Je moet ETION beleven, aanvoelen… In een eerste gesprek tast ik ook al af welke sfeer interessant kan zijn voor die persoon. En dan zien we het wel. Als er raakvlakken zijn, laat dan maar organisch iets groeien. Dat heeft veel meer kracht.

Lees het volledige artikel in Ondernemen.