Z-Extra: Hans Diels over het belang van toekomstdenken

(Kanaal Z, 30 september 2024)
Hoe bereid je je onderneming voor op de toekomst? Francesca Vanthielen vraagt het aan Hans Diels, toekomstdenker en expert geopolitiek, in deze laatste aflevering van Z-Extra Geëngageerd Ondernemen.

Van doemporno naar hoop

Ik schrijf deze column de dag nadat een vernietigend onweer over Vlaanderen en Nederland trok. De dakdekker zoekt op het dak naar de plaats van de lekken, terwijl we elke pot in huis hebben aangesleurd om water op te vangen. Daken en kerktorens werden weggevaagd. En zoals verwacht duiken de eerste doomsday-berichten van klimaatactivisten al op.

Z-Extra: Jochanan Eynikel over de ethische uitdagingen van AI

(Kanaal Z, 9 september 2024)
Met welke ethische uitdagingen worden bedrijven geconfronteerd bij de implementatie van AI? Francesca Vanthielen vraagt het aan businessfilosoof Jochanan Eynikel.

Z-Extra: Jochanan Eynikel en Karen Wouters over leiderschap

(Kanaal Z, 24 juni 2024)
Snelle economische veranderingen en opeenvolging van crisissen zorgen voor uitdagingen bij ondernemers. Wat vergt dat van leiders vandaag? Francesca Vanthielen vraagt het aan businessfilosoof Jochanan Eynikel en professor Karen Wouters.

Luc De Tollenaere: Samen naar de top

Een stevige sportieve uitdaging in het kader van Kom op tegen Kanker bezorgde een grote groep collega’s van Automotion een intense succeservaring en bracht hen dichter bij elkaar. Directeur Luc De Tollenaere merkt ook dat het effect helpt om een stevig groei- en veranderproces te verwerken, zo blijkt uit zijn getuigenis in het decembernummer van Ondernemen.

Themagroep: organisaties in verandering

Duik met ons in de dynamiek van (interne) verandering tijdens deze ETION-themagroep. In een wereld die voortdurend evolueert, is het omarmen van verandering een cruciale vaardigheid voor organisaties die willen bijblijven. In deze themagroep staat de uitdaging centraal om medewerkers mee te nemen in een cultuur van voortdurende aanpassing.

Workshop met Philippe Bailleur

De wereld is in volle ontwikkeling. Onvoorspelbaarheid, complexiteit en onzekerheid zijn meer dan ooit aan de orde. Hoe bouw je aan een organisatie die voldoende veerkracht heeft om daarmee om te gaan?

Workshop: een sterke bedrijfscultuur ontwikkelen - meten en sturen op waarden

Gaat je bedrijf door een fusie, acquisitie of transformatie? Of is een cultuurheroriëntatie nodig ter ondersteuning van je bedrijfsstrategie en zoek je hoe je dit kan aanpakken?

Een sterke bedrijfscultuur is één van de meest bepalende factoren voor een succesvolle organisatie. De bedrijfswaarden vormen hierbij zowel de lijm als het kompas.

Fredo De Smet: juiste taal vinden om te veranderen

“We kunnen de noodzakelijke veranderingen in de maatschappij alleen op gang brengen door een boodschap te brengen die de mensen niet afschrikt. Het mag geen anti-verhaal worden, want de nood is hoog. We moeten nu actie ondernemen om op de lange termijn veranderingen te realiseren”, zegt Fredo De Smet in Ondernemen.

Masterclass Politieke Disruptie

Tijdens de masterclass delen we onze expertise om je te helpen de complexe wereld van politieke en geopolitieke risico's beter te begrijpen en effectieve maatregelen te nemen.