- ETION
- Kennis Verwerven
- Shadow Board Bij BD: Luisteren Naar de Nieuwe Generatie
Shadow board bij BD: luisteren naar de nieuwe generatie
11 oktober 2023
Jong talent kan een bedrijf heel veel bijbrengen, als ernaar geluisterd wordt. Bij BD organiseert de directie daarom een shadow board. Dat is een afspiegeling van het directiecomité. Deze board bestaat uit jongeren onder de 29 jaar.
BD is één van de grootste medisch-technologische bedrijven in de wereld en werkt aan medische innovatie, diagnostiek en zorg. Naast een omzet van meer dan 20 miljard euro en de tewerkstelling van 75.000 medewerkers, investeert de organisatie zowat 1 miljard euro per jaar in innovatie en acquisities. Het 1.300 werknemers tellende Benelux-onderdeel bevat zes sites, van productie over distributie naar commerciële en supportdiensten.
Het wordt sedert een zestal jaar geleid door general manager Alexander Alonso, die 17 jaar geleden aan boord kwam. Hij leidt de board, die zich buigt over een aantal belangrijke strategische prioriteiten die zijn organisatie de komende jaren succesvol moeten maken en houden.
De board van BD Benelux vervult verschillende rollen. Onder andere het hoofd financiën, hr, de leiders van de businessunits en het hoofd van de klantendienst verdiepen zich samen met Alexander over actuele thema’s en uitdagingen. “Een belangrijke prioriteit is de juiste instroom creëren. We moeten de juiste competenties binnenhalen en daarbij mikken we op kennis en kunde waar we de voorbije vijf jaar zelfs niet aan dachten, maar die we nodig zullen hebben in een snel veranderende omgeving, markt en bedrijf. Aangezien we sterk geloven in de nieuwe generatie, willen we die aantrekken, engageren en ontwikkelen”, aldus de general manager.
Luisteren
Alexander Alonso hecht veel belang aan de mening van zijn medewerkers rond het thema. Hij organiseert daarvoor opportuniteiten om naar hen te luisteren. Geregeld faciliteert hij rondetafelsessies, waarbij hij recent nog jong vrouwelijk talent evenals eindeloopbaan-medewerkers samenriep en hen vroeg hoe zij over de uitdagingen denken. Hij vraagt hen ook telkens wat ze eerst zouden aanpakken, mochten ze zijn rol krijgen.
Naast een aantal andere prioriteiten kwam het belang van betrokkenheid naar boven. Om de betrokkenheid van de collega’s te verhogen en jong talent aan te spreken, werd besloten een shadow board in het leven te roepen. Alexander: “Dat orgaan is een kopie van onze echte board, en bestaat uit talenten die niet ouder zijn dan 29 jaar. Wie ouder wordt, wordt vervangen, wat meteen de gewenste roulatie oplevert.”
Bij BD wil ik meteen horen wat de nieuwe generatie te zeggen heeft en dat loont.
Enthousiasme
Het idee van de shadow board ontstond nadat individuele boardleden al eerder werden gevolgd door jongeren. Daarbij werd vastgesteld dat die jonge talenten heel enthousiast reageerden op de hen voorgelegde topics: “We zien dat ze daar met een heel nieuwe kijk opvliegen en met voorstellen komen die de betrokkenheid, inclusie en diversiteit verhogen. Ze brengen antwoorden die wij niet meteen gezien hadden. Daarom evolueerden we naar een shadow board, met jongeren uit verschillende functies en met variërende profielen, zodat de groep uiterst divers is qua samenstelling.”
Lees het volledige artikel in het septembernummer van Ondernemen.