Er zit een witte raaf in iedereen

Met de juiste opleiding en ondersteuning haal je de witte raaf in elke medewerker naar boven. Ook wanneer die 'creatieve toekan' of 'behendige antilope' op het eerste gezicht niet de perfecte match is met je vacature. Dat is de hoofdboodschap van de nieuwe werkgeverscampagne van VDAB waarin dieren de hoofdrol spelen.

Blind aanwerven: iets voor jou?

Wat is blind aanwerven?

Kies je als organisatie voor blind aanwerven? Dan weet je in eerste instantie niet wie je nieuwe werknemer wordt. VDAB selecteert de meest geschikte kandidaat op basis van de criteria en voorwaarden die jullie samen vastleggen. Ook de kandidaat weet niet in welke sector of bij welk bedrijf die terechtkomt. Het belangrijkste bij blind aanwerven zijn de competenties van de kandidaat, en jullie gemeenschappelijke waarden en normen. We onderscheiden 3 noodzakelijke kenmerken van je bedrijfscultuur.

De businesscase van ‘inclusief werkgeven’

De arbeidskrapte op onze arbeidsmarkt is een blijver. In de vijver met de meest gegeerde vis, hooggeschoolde Vlamingen, bedraagt de werkzaamheidsgraad meer dan 88%. Bij de 25- tot 54-jarigen loopt die verder op tot 93%. Die vijver is met andere woorden leeggevist. De komende jaren verlaten babyboomers massaal de arbeidsmarkt. Het aantal jongeren dat klaarstaat om hen te vervangen, is onvoldoende. Daarnaast blijft de zogenaamde ‘mismatch’ inzake kwalificaties aan de orde. Ondernemingen doen al het mogelijke om het gebrek aan talent op te vangen.

Zinvol belonen

Veerle Verfaille: aandacht als remedie tegen arbeidskrapte

Jan Van Roie: begeesterend leiderschap als basis voor bedrijfscultuur

Rekruteren met het oog op vandaag of met een blik op morgen?

Stijn Baert: Naar een steeds meer polariserende arbeidsmarkt

Krijg vat op arbeidsmarkt 4.0

Hoe krijg je als werkgever impact op de werkgelegenheidsontwikkeling in je eigen onderneming? In deze inspiratienota bepleiten Geert Janssens (ETION) en Chris Wuytens (Acerta Consult) een aanpak waarbij de relevante invloedfactoren in kaart worden gebracht. En waarbij men vervolgens een strategie bedenkt die de eigen invloedsfeer groter maakt.

Onboarding: goed begonnen is half gewonnen