- ETION
- Kennis Verwerven
- Aanwervingsintenties Van Belgische Kmo’s Op Hoogste Peil In Twee Jaar
Aanwervingsintenties van Belgische kmo’s op hoogste peil in twee jaar
16 juni 2023
De laatste twee jaar keken de Belgische kmo’s nooit zo positief naar de economische toekomst als vandaag. Een derde ziet de komende maanden rooskleurig in en maar liefst de helft van de kmo’s wil ook personeel aanwerven. Over het invullen van de vacatures, zijn de kmo’s echter realistisch: 77% vreest dat de arbeidskrapte ervoor zal zorgen dat ze niet alle vacatures ingevuld krijgen. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse kmo-barometer van hr-dienstenbedrijf Acerta en werkgeversorganisaties ETION en VKW Limburg (527 respondenten-kmo’s).
Positieve economische vooruitzichten
De Belgische kmo’s keken in geen twee jaar zo optimistisch naar de economie als nu. Eén op de 3 (34%) ziet de komende maanden zonder meer positief tegemoet. Eind vorig jaar was dat nog 25%. De kmo’s die aankijken tegen een negatieve economische evolutie vormen een kleine minderheid (12%). In november 2022 zag nog zo’n 20% van de bedrijfsleiders de toekomst voor hun onderneming niet echt rooskleurig in.
Geert Janssens, hoofdeconoom ETION, bevestigt de betere economische outlook maar nuanceert ook meteen: “Het zijn vooral de dienstensectoren en de bouw die de positieve vooruitzichten bepalen. In de industrie heeft men de energieschok nog niet volledig verteerd.”
Het zijn vooral de dienstensectoren en de bouw die de positieve vooruitzichten bepalen. In de industrie heeft men de energieschok nog niet volledig verteerd.
Helft wil aanwerven
Een gevolg van die positieve toekomstperspectieven: maar liefst de helft van de kleine en middelgrote bedrijven in ons land wil personeel aannemen de komende zes maanden. Daarmee staan de aanwervingsintenties op het hoogste peil in twee jaar. In november vorig jaar voorspelde nog maar 40% een personeelsgroei. Slechts 29% van de bedrijfsleiders verwacht niet te zullen aanwerven, dat is het laagste percentage van de laatste twee jaar.
Hannelore Van Meldert, experte talentontwikkeling van Acerta Consult: “Om de netto groei in personeel waar te maken, zullen kmo’s op retentie moeten inzetten. Bedrijven willen natuurlijk niet alleen de juiste mensen aantrekken, ze willen uiteraard ook vermijden dat werknemers snel weer vertrekken. Investeren in retentie loont dubbel zo hard wanneer het aanbod van talent in verhouding tot de vraag krap blijft. En om de beste talenten te behouden, zal niet alleen het aangeboden loon, maar zullen ook de loopbaanmogelijkheden binnen de organisatie belangrijk zijn.”
Kmo’s wel beducht voor aanhoudende arbeidskrapte
De arbeidskrapte dreigt bij veel kmo’s wel stokken in de wielen te steken tijdens het rekruteringsproces. 45% van de kmo’s verwacht dat het moeilijk wordt om het extra personeel dat ze zullen nodig hebben ook effectief te vinden, 32% zegt dat die uitdaging zelfs ‘heel moeilijk’ wordt. Alles samen zijn dus bijna acht op de tien kmo’s beducht voor de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt.