Anja Vanroose (ViVES) en Miek Sweertvaegher (ETION)

Dialogen op gang brengen

Mensen bij elkaar brengen is één ding, maar vervolgens een proces op gang brengen waarbij ze elkaar inspireren, dat is waar Miek als community-bouwer en Anja als docente elkaar vinden. Mensen bijeenbrengen, een klankbord installeren tussen beslissers en tussen verschillende generaties. Een goede voorbereiding is het olympisch minimum, een open, geëngageerde sfeer creëren, is een volgende stap.

Miek Sweertvaegher begeleidt ondertussen negen peergroepen bij ETION. Een formule die aanslaat dus. Het is een peergroep hr waar ze Anja Vanroose ontmoette. Als docente aan VIVES Hogeschool doet Anja iets gelijkaardigs, maar dan met studenten.

ETION Hoe verloopt zo’n peergroepssessie eigenlijk?

Miek: “Het begint bij het aftoetsen van mogelijke thema’s in de marge van de al lopende sessies. Daarna pols ik ook naar de juiste insteek of benadering, want een thema is tenslotte op zich nog heel breed. Zo krijg ik invalshoeken, leer ik experten kennen, of zie ik wie zijn eigen traject wil toelichten. Soms is een expert geschikt voor één groep, maar wat minder in een andere. Ik heb bijvoorbeeld drie keer de vraag gekregen naar duurzaamheid: één keer voor hr en twee keer voor verschillende salestafels. Welnu, de spreker zal drie keer een andere zijn. Ik laat het wat groeien, spreek erover met deelnemers…”

Anja: “Het thema is uiteraard belangrijk, maar het verschil wordt gemaakt in de aanpak. Miek start bijvoorbeeld met een moment voor een check-in om te zien hoe het gaat met iedereen. Dat creëert een sfeer waarin iedereen spontaner participeert. Ik heb heel veel aan die peergroep. De bijeenkomsten duren een tweetal uur, maar voor mij mogen ze drie uur duren.”

Miek: “Meteen starten met de agenda, bijvoorbeeld met een spreker, duwt de deelnemers in een passieve rol. Deelnemers aan onze peergroepen verwachten zeker inhoud, maar ook veel gelegenheid om die te toetsen aan hun concrete situaties. Ik zie dikwijls dat deelnemers betrokken raken op elkaar. Daardoor komen ze ook voor thema’s die niet bovenaan hun eigen lijst staan. Ze hebben ervaren dat ze toch altijd iets meenemen zonder dat ze dat vooraf hadden ingeschat.”

We zoeken daar naar een format waarin studenten en werkgevers elkaar bevragen als in een ‘Durf te vragen’, maar dan in twee richtingen.

ETION: Anja, als docente breng jij je studenten ook in contact met de praktijk.

Anja: “Zeker. We gaan op bedrijfsbezoek en nemen deel aan events. Recent was er een arbeidsmarktcongres met een topic rond levenslang leren, met ruim 400 deelnemers uit het veld van hr-managers, bemiddelaars, leidinggevenden… Ik motiveer studenten daarvoor, zodat ze naast de inhoud ook hun werkveld al wat leren kennen en wat ervaring opdoen met netwerken. Een goed netwerk uitbouwen kan zeker al tijdens de studies. Verder geef ik studenten praktijkopdrachten, waardoor ze de kans krijgen — of moeten nemen — om met bedrijfsleiders in gesprek te gaan."

Anja: En er is natuurlijk de hr-peergroep die Miek en ik samen organiseren, mét studenten uit de Bachelor na Bachelor Internationaal Management. We zoeken daar naar een format waarin studenten en werkgevers elkaar bevragen als in een ‘Durf te vragen’, maar dan in twee richtingen. Studenten hebben heel wat vragen, maar vinden het ook fijn dat de bedrijven ook nieuwsgierig zijn naar hoe zij in het leven staan en wat zij belangrijk vinden.”

Lees het volledige artikel in het decembernummer van Ondernemen.