Dialogen op gang brengen

Mensen bij elkaar brengen is één ding, maar vervolgens een proces op gang brengen waarbij ze elkaar inspireren, dat is waar Miek als community-bouwer en Anja als docente elkaar vinden. Mensen bijeenbrengen, een klankbord installeren tussen beslissers en tussen verschillende generaties. Een goede voorbereiding is het olympisch minimum, een open, geëngageerde sfeer creëren, is een volgende stap.

Ondernemen met impact

Jonge ondernemers die het postgraduaat ‘Ondernemen met Impact’ aan de Arteveldehogeschool volgen, kunnen dankzij het ETION-fonds een beurs krijgen. Femke Smessaert ontving financiële steun voor haar idee om jongeren op uitwisseling in het buitenland te begeleiden.

Inzetten op talenten van kwetsbare jongeren

Als kind had Nick De Ridder weinig toekomstperspectieven. .Met zijn vzw Rebron begeleidt hij kwetsbare jongeren naar opleidingen en de arbeidsmarkt, zodat ze hun weg in de samenleving vinden.

Duaal leren: vallen de kwetsbare leerlingen uit de boot?

Ondanks het gejuich van Vlaams Minister van Werk Crevits slaat duaal leren in ons land nog niet voldoende aan. Diverse betrokken partijen uiten hun bezorgdheid over de kwetsbare leerlingen. Toch is er toekomst voor het systeem. Ondernemen sprak met Wolf Vlaeminck, Vicky Coryn en Nick Vanwalleghem.

De universiteit van de toekomst

De voorbije twee jaar veroorzaakte de corona-epidemie een schokgolf door het hogere onderwijslandschap. Plots moesten universiteiten over heel de wereld zich omschakelen tot digitale onderwijsverstrekkers. Proffen gaven les vanuit hun living en studenten volgden les in hun slaapkamer. De digitalisering van het onderwijs kreeg hiermee op korte termijn een onwaarschijnlijke boost. Op lange termijn zullen de gevolgen nog drastischer zijn. De coronaschok kan wel eens het begin zijn van een copernicaanse omwenteling in het universitaire landschap.

Warme scholen voor een warm Vlaanderen

Warme scholen moeten onze leerlingen beter helpen presteren, maar vooral hun welbevinden stimuleren en hen veerkrachtig maken.

Jonge ondernemers vallen in de prijzen

Nieuwe hoogvliegers in de maak

Ondernemer voor de klas: inspireer een nieuwe generatie durvers en doeners

Duaal leren, zegen of vloek?