- ETION
- Kennis Verwerven
- Nieuwe Hoogvliegers In de Maak
Nieuwe hoogvliegers in de maak
28 september 2020
Fotograaf
(Vlnr.) Lukas Marivoet, Colin Deblonde, Lucas Moreau en Mathijs Vanacker van Dripl
Dat Vlajo erin slaagt de brug te zijn tussen onderwijs en het bedrijfsleven, bewijzen de winnaars van twee van de wedstrijden dit jaar. We zochten de laureaten van Shampop en Dripl op. In beide gevallen werden de ideeën al omgezet in werkende concepten. Twee winnaars waar je de komende tijd ongetwijfeld nog van gaat horen.
Eén van de initiatieven van Vlajo in het hoger onderwijs is Start Academy. Start Academy is een combinatie van een begeleidingstraject en een ideeënwedstrijd voor studenten hoger onderwijs met een ondernemingsidee. Julie Vanstraelen, hoofdcoördinator Hoger Onderwijs bij Vlajo: “Zodra jongeren een idee hebben, kunnen ze zich inschrijven in Start Academy om het potentieel van hun ondernemingsidee te ontdekken. De studenten duiken de markt in om uit te zoeken of hun idee levensvatbaar is. Daarbij krijgen ze de kans om begeleid te worden door een coach. Die is steeds zelf een ondernemer. Zo krijgen de jongeren professioneel advies van personen die de kneepjes van het ondernemerschap kennen en die een gigantisch netwerk hebben.
Peter Coenen (directeur Vlajo): “De finaliteit van Start Academy is de start-up. Als prijs kunnen de laureaten een beroep doen op consultancy-kredieturen aangeboden door Deloitte, Linklaters, Total, ETION en Vlajo.” Dit jaar werd Dripl de winnaar.
Duurzame drankverdeler
Toen Dripl-oprichters Colin Deblonde en Lucas Moreau in het station van Gent aan een drankautomaat een blikje icetea kochten — met de hervulbare fles in hun rugzak — kwam het idee in hen op. Ze zouden een eigen drankverdeler ontwerpen, eigenlijk een mini-frisdrankfabriekje op leidingwater, waarbij smaak en bruis worden toegevoegd naar eigen goeddunken. Voor het ontwerpen van een prototype, riepen ze de hulp in van twee vrienden. Dripl was geboren.
“Eerst en vooral willen we de verpakkingsberg verkleinen. Het is absurd hoe het huidige businessmodel van bijvoorbeeld Coca-Cola en Pepsi werkt.” (Colin Deblonde)
Colin Deblonde: “Daar begon de bal te rollen. Maar als onervaren studenten hadden we een hefboom nodig. Daarom besloten we bij Vlajo aan te kloppen. Dat bleek een fantastische zet. Niet alleen kregen we geloofwaardigheid en veel hulp. Vooral het winnen van de ‘Start Academy’-award bleek een goede springplank naar meer.”
Shampootablet
Een andere laureaat van 2020 is Shampop. Floris Lisabeth waste al jaren zijn haren met een shampoo bar, toen hij zich realiseerde dat het proces niet alleen hygiënischer, maar ook efficiënter, duurzamer en gezonder kon. Hij betrok er zijn medestudenten Roos Vandebergh en Jeff Paredis bij en algauw bedachten de UHasselt-studenten dat een vegan single-use shampootablet de ideale oplossing zou zijn. De ban op de kleine shampooflesjes in hotels, versterkte het geloof in de levensvatbaarheid van hun idee.
“Omdat we plastics uit de badkamer willen bannen, gaan we later ook werken op was- en scheerschuimtabletten.” (Jeff Paredis)
Ze startten Shampop op. Roos Vandebergh: “Via onze docent aan de universiteit stapten wij richting Vlajo. We kregen er coaching, PR en concrete tips, waardoor ons zelfvertrouwen groeide, evenals ons geloof dat veel mogelijk was. Het traject bracht ons bij invloedrijke ondernemers die voor ons erg waardevolle ankerpunten vormden en ons uitdaagden om verder te gaan.”
- Lees het volledige artikel in het septembernummer van Ondernemen [PDF, 3blz., kB].