Hellen Vanderbeke

Hellen Vanderbeke: ondernemer voor de klas

Samen met haar echtgenoot Dimitri Vanneste, CEO en mede-eigenaar, leidt Hellen Vanderbeke Darco, een kmo gespecialiseerd in oplossingen voor industriële verpakkingen. Darco heeft klanten in heel West-Europa en groeide van twee naar 45 medewerkers, goed voor een omzet van om en bij de 40 miljoen euro.

Ondernemers voor de Klas

Maar wat heeft Hellen Vanderbeke dan met onderwijs? “Mijn mama. Zij was 25 jaar lerares voor ze overstapte naar ons familiebedrijf Linum. Ik heb dus het ondernemersbloed via papa en de affiniteit met onderwijs via mama. Maar via ETION kwam ik in aanraking met Ondernemers voor de Klas.”

Mijn meerwaarde ligt voorbij de theorie. Ik leg de link met de actualiteit, zoals de impact van problemen op het Suezkanaal op ons bedrijf.

Al tien jaar doet Hellen Vanderbeke twee of drie scholen aan. In sessies van twee uur schetst ze twee groeitrajecten: “Dat van Darco en dat van mezelf. We legden met Darco een mooie weg af, maar ik vertel geen eenzijdig succesverhaal. Ik ben heel open over waar het al eens niet gelukt is, zoals die keer dat we géén voet aan de grond kregen in Engeland. De leerlingen krijgen dan ook te horen wat dat psychologisch met je doet en hoe je de dag nadien niet bij de pakken kan blijven zitten en klanten moet bedienen. En dan is er mijn persoonlijk traject: beginnen bij familiebedrijf Linum, Darco, drie kinderen kort na elkaar... Ja, best pittig.” Het gaat dus ook over de balans tussen privé en werk.

Hellen Vanderbeke: “Ik vertel ook over hoe we ons laten begeleiden door coach Matty Paquay, auteur van het boek ‘De groeiparadox’. Groeien doet ook iets met de mens. Zeker omdat het altijd wel gepaard gaat met een sprong in het onzekere. Waarna je een nieuw evenwicht moet zoeken. Ik illustreer dat met het verhaal van onze verhuis. Onze bedrijfsresultaten waren goed, dus we verhuisden en schaalden héél sterk op. Een investering op onze limiet. Ik toon de leerlingen dat er tijdens die verhuisperiode een knik te zien is in de stijging van de omzet, doordat onze focus niet meer bij de klant lag.”

Lesopdracht

Tijdens de opeenvolgende Ondernemers voor de Klas groeide de aantrekkingskracht. Hellen Vanderbeke: “Ik stelde vast dat ik altijd weer uitkeek naar de volgende editie. En zo groeide de idee om een lesopdracht te combineren met mijn werk. Ik heb dan een cv uitgestuurd, waarop de school van mijn dochters reageerde met een aanbod voor de aso-richting."

"Meteen viel me op hoe laat ik de concrete invulling van mijn zes uren kreeg. Begin juli zag het ernaar uit dat ik in het derde jaar zou lesgeven, later werd dat een vierde jaar… Pas eind augustus wist ik dat ik vier uur economie zou geven en twee uur begeleiding van de mini-onderneming. Dan heb je nog niets van materiaal, dus lessen voorbereiden en je inwerken is zwaar. De school en collega’s doen wat ze kunnen om te helpen en structuur te bieden, maar het was tot aan de herfstvakantie ploeteren om boven water te blijven. Je weet niet wat studenten al gezien hebben, of wat voorgangers deden. In je klas sta je er ook alleen voor. Wat ook speelt, zijn gewijzigde leerplannen. Iedereen op de school is zoekende en voor instromers geldt dat nog eens dubbel.”

Lees het volledige artikel in het juninummer van Ondernemen.