Kurt Leuridan en Annemie De Proft

Dubbelgesprek met Kurt Leuridan en Annemie De Proft

Hoe warm het contact vandaag ook is, het was er niet meteen. Toen community-bouwer Annemie De Proft voor het eerst contact opnam met Kurt Leuridan, kreeg ze de reactie: “Aha, nog zo’n vereniging die absoluut de ‘k’ uit haar naam wilde.”

Annemie De Proft: “Ik begrijp het wel. Je kunt ETION niet uitleggen, je moet de werking ervaren. Maar ik wist dat hij wellicht belangstelling zou hebben voor bepaalde activiteiten, zoals onze werkgroep over christelijke spiritualiteit.”

ETION: Lezers van Ondernemen weten inmiddels dat christelijke spiritualiteit u inspireert als ondernemer (zie Ondernemen januari 2022, of etion.be).

Kurt Leuridan: “Ja, en in Vlaanderen is dat niet bon ton. We hebben hier de neiging om ons verleden, onze traditie en zeker onze christelijke tradities weg te moffelen. Er bestaan dus niet zoveel fora voor dat thema. Dat blijkt ook uit het gegeven dat de deelnemers van heinde en verre samenkomen. En we missen zelden een samenkomst. Zelf slaap ik pakweg 100 nachten op hotel, maar ik hou mijn agenda vrij van reizen om die mensen te ontmoeten.”

Annemie De Proft: “De groep is niet de grootste, maar wel typisch voor ETION. Je moet die vooral doen omdat hij klopt met wie je zelf bent, want hij staat voor belangrijke waarden. Hij biedt een kompas voor dialoog en reflectie op het dagelijkse handelen. We brengen ook daar de mens achter de ondernemer voor het voetlicht. Deelnemers vernemen pas in de marge iets over de zakelijke activiteit van de anderen.”

Kurt Leuridan: “Dat maakt van ETION zo’n mooie organisatie. Niet het lobbywerk, maar het ondernemerschap en de persoon achter de ondernemer staan centraal. Ondernemer is een eenzaam beroep. Als mensen elkaar kunnen inspireren, zowel op economisch als geestelijk vlak, is dit steeds verrijkend. Ik was 32 toen ik een deel van de aandelen (van het huidige Tokai Optecs) overnam. Twintig jaar later kan ik terugblikken op dat proces vanuit twee perspectieven. Op een klassiek netwerk­event zou ik een verhaal brengen dat mijn ego streelt. Het tweede perspectief geeft een verhaal van vallen en opstaan. Twijfelende ondernemers mogen weten dat er momenten waren dat ik wakker lag in mijn bed, maar ook dat ik het zeker opnieuw zou doen.”

Annemie De Proft: “Voor mij gaat het over de mens ontdekken achter de ondernemer. In mijn handtekening staat ‘there are no strangers here, only friends you haven’t met yet.’ Het is voor mij een streefdoel om dat te laten overheersen in al onze groepen, dus waar mensen komen voor de vriendschap van elkaar.”

Kurt Leuridan: “Mijn vrouw lachte ooit ‘na een belevingstrip lijkt het wel alsof je terugkomt van een schoolreis.’ Hoe dan ook, mensen die dagen na hun terugkeer nog altijd whatsappjes sturen over grappige anekdotes of beklijvende momenten, dat zegt wel iets. Dat ligt aan de juiste filter die ETION zet. En dat gebeurt met name zeer goed door iemand als Annemie. Je vindt daar een mooi evenwicht: de aandacht voor hoe iemand zich voelt, zonder dat dat al snel vervalt in een therapie. Want dat is het helemaal niet.”

Lees het volledige artikel in het septembernummer van Ondernemen.