Consumenten zijn opnieuw pessimistischer over de economie

De consumenten zijn in januari iets pessimistischer geworden over de economische toestand. Daardoor is het consumentenvertrouwen verzwakt, na twee verbeteringen op rij. Dat meldt de Nationale Bank. Maar is dat pessimisme terecht? Kanaal Z vroeg het in een studiogesprek met Geert Janssens, hoofdeconoom van ETION.

Overdreven negatieve toon in economische berichtgeving is niet onschuldig

Opinie van Geert Janssens (Trends.be, 17 januari 2024)
Sinds de coronacrisis schatten consumenten de economische toestand slechter in dan die in werkelijkheid is. Ook bij ons lijken gezinnen de draad ietwat te hebben verloren. Heeft dat te maken met een te negatieve berichtgeving in de media? Of wordt het voor de mensen allemaal wat te veel?

Niet zakenmodel maar ethiek bepaalt toekomst Twitter

Opinie van Jochanan Eynikel (De Tijd, 9 november 2022)
Mensen zijn vandaag moreel sensitiever en dat uiten ze ook in hun relatie tot bedrijven. Niet het betalende vinkje maar de morele identiteit zal de toekomstige koers van Twitter bepalen.

Facebooks schandaalparadox

Deze keer lekte klokkenluider Frances Haugen een reeks interne documenten die duidelijk maakte dat Facebook zijn eigen financiële belangen belangrijker vindt dan de veiligheid van zijn gebruikers. Interne studies van Facebook toonden aan dat het gebruik van Instagram (een onderdeel van Facebook) een negatieve invloed had op het welbevinden van jonge meisjes.

Nepnieuws, echte gevolgen

Het Twitter-dilemma

Wie gelooft die mensen nog?

‘Trump’-stop: een tournée de bon sens