ETION Jongeren: circulair ondernemen: waarheid, durven én doen

Circulariteit wordt vandaag in één adem genoemd met duurzaam ondernemen, en is de voorbije jaren een trending topic geworden. Er wordt dus onmiskenbaar veel over circulariteit gesproken, maar er concreet en rendabel aan de slag mee gaan is niet altijd eenvoudig.

De bouwsector staat bekend als een weinig innoverende en conservatieve sector. Desalniettemin beweegt er wel wat… niet toevallig door een jonge generatie ondernemers die beseft dat het anders moet.

Nieuwe maatstaf voor deugdelijk bestuur

Na 5 jaar overleg is er een nieuwe code die governance verbindt met purpose en duurzaamheid. Het is de allereerste echt internationaal gedragen maatstaf voor deugdelijk bestuur. Uiteraard blijven normen hulpmiddelen en kunnen ze nooit verantwoordelijk gedrag vervangen. Maar eindelijk komt er standaardisatie in de ‘alfabetsoep’.

Ook een hekel aan duurzaamheids-rapporten?

Toen Philippe Weiler voor Lidl de award voor het beste duurzaamheidsrapport won, kwam hij van ver. Als head of sustainabilty moest hij aanvankelijk ook intern wat weerstand overwinnen tegen al te veel openheid in een duurzaamheidsrapport.

Themagroep: Duurzaam deugdelijk bestuur

Ook in bestuurskamers steekt duurzaamheid steeds nadrukkelijker de neus aan het venster. Dat is zinvol want ondernemingen moeten proactief nadenken over hun rol in de samenleving. Wie vandaag maatschappelijk verantwoord wil ondernemen, moet een verhaal schrijven dat verder gaat dan de bedrijfsmuren.

Duurzaam deugdelijk bestuur vergt dat een onderneming nadenkt over haar rol en positie inzake klimaattransitie. Hoe staat het met onze koolstofneutraliteit? En tot waar in de productieketen reikt onze verantwoordelijkheid rond circulariteit?

Duurzaamheid moet in elke bestuurskamer prioritair zijn

Duurzaamheid zit bij ondernemingen nog te vaak in een apart hokje of een aparte afdeling. Duurzaamheid hoort in elke bestuurskamer een prioritair aandachtspunt te zijn. Zeven argumenten voor wie daaraan mocht twijfelen.

De brug tussen winst en waarden

In de ideale wereld kunnen ondernemingen zich focussen op één doel: het creëren van een zo groot mogelijke aandeelhouderswaarde. Helaas is de wereld niet ideaal. Ondernemingen worden dan ook regelmatig geconfronteerd met maatschappelijke en politiek netelige kwesties, zoals de situatie van de Oeigoeren in China (zie ook De Standaard van 14-15 augustus).

Wat betekent de Green Deal concreet?

Om onze klimaatdoelstellingen te halen is het van belang om koolstofneutraliteit te bereiken. Het recentste VN-klimaatrapport laat er geen twijfel meer over bestaan: de klimaatopwarming is een gevolg van menselijk handelen. Koolstofneutraliteit is dus een belangrijke doelstelling, maar niet genoeg. Het bouwen van een duurzame economie vergt een totaalaanpak. Het volstaat niet langer om hier en daar een paar quick wins te realiseren.

Durven kiezen voor een regeneratieve economie

"Winst is vandaag meer een middel dan een doel"

Naar een eerlijke vorm van samenleven