Ben je klaar om te rapporteren over het duurzaamheidsbeleid van je organisatie? Met de komst van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) moeten bedrijven niet alleen hun financiële resultaten op tafel leggen maar ook aangeven hoe ze hun duurzaamheidsdoelen zullen bereiken. Het is niet genoeg om in dat verband enkele vage intenties over een langere termijn neer te pennen. Ondernemingen zullen moeten aangeven welke concrete acties ze nu al nemen en nog verder zullen uitrollen.
Het spreekt voor zich dat je hierbij niet over één nacht ijs kan gaan. Duurzaamheidsbeleid vergt een grondige bezinning rond strategie. Het is aangewezen om daarbij te vertrekken van een stakeholderonderzoek. Hoe worden de relaties met klanten, leveranciers, investeerders, financiers… beïnvloed door het duurzaamheidsbeleid? Want ook zij staan voor dezelfde oefening. Welke impact heeft dit op ons bedrijf en meer bepaald op de haalbaarheid van de duurzaamheidsdoelen?
In sessie 1 zullen focussen we op de grote lijnen van de CSRD-wetgeving en de relevante timing. Vervolgens zullen we, vertrekkend van de ESRS-vereisten (European Sustainability Reporting Standards), op zoek gaan naar de relevante stakeholders voor het op punt stellen van jouw strategie. Zo brengen we de huidige en toekomstige waardeketen in kaart. Op basis daarvan krijg je ook huiswerk mee voor het tweede deel.
Tijdens de tweede sessie focussen we op de zogenaamde dubbele materialiteit, namelijk de impact van de omgeving op het bedrijf alsook de impact van het bedrijf op de omgeving. Zowel de financiële als klimaatimpact worden in kaart gebracht. We sluiten af met een aanzet tot actieplan en enkele eerste stappen naar rapportering.