Nocturne: ondernemen ligt in onze natuur

De Nocturne staat al jaren bekend als hét grootste netwerkevent van de Kempen. Maar groot, veel en dicht op elkaar voelt nu toch ook een beetje onwennig. Daarom pakken we het iets intiemer aan. Zodat échte, waardevolle verbinding weer een plaats krijgt.

We ontmoeten elkaar in het nagelnieuwe Tabloo, een bezoekers- en ontmoetingscentrum rond het nucleair afval dat op de site geborgen wordt. Om er te bezinnen over wat wij als ondernemers kunnen betekenen in het klimaatvraagstuk.

ETION Zomerfeest: lessen van de bvba Natuur

Er zijn weinig bedrijven die floreren onder catastrofes en calamiteiten. Maar ondanks alle rampspoed in de afgelopen 4 miljard jaar is de bvba Natuur nooit failliet gegaan. Op ETION’s Zomerfeest, in het weelderige groen van de pas vernieuwde Plantentuin van Meise, vertelt Ylva Poelman je wat organisaties kunnen leren van de natuur en haar overlevingsstrategieën.

ETION Jongeren: circulair ondernemen: waarheid, durven én doen

Circulariteit wordt vandaag in één adem genoemd met duurzaam ondernemen, en is de voorbije jaren een trending topic geworden. Er wordt dus onmiskenbaar veel over circulariteit gesproken, maar er concreet en rendabel aan de slag mee gaan is niet altijd eenvoudig.

De bouwsector staat bekend als een weinig innoverende en conservatieve sector. Desalniettemin beweegt er wel wat… niet toevallig door een jonge generatie ondernemers die beseft dat het anders moet.

Natuurbeleid vertalen naar economisch rendement

Ignace Schops is directeur van het Regionaal Landschap Kempen en Maasland (RLKM) en voorzitter van Europarc Federation, de koepelorganisatie van alle nationale parken in Europa. Met het Nationaal Park Hoge Kempen werd hij een innovator die natuur en maatschappij (opnieuw) wil verbinden op vier niveaus: van natuur met natuur, van mensen met natuur, van economie met natuur en van beleid met praktijk. Ignace krijgt al jaren internationale erkenning voor zijn ambassadeurswerk in de bescherming van natuur en biodiversiteit.

Ook een hekel aan duurzaamheids-rapporten?

Toen Philippe Weiler voor Lidl de award voor het beste duurzaamheidsrapport won, kwam hij van ver. Als head of sustainabilty moest hij aanvankelijk ook intern wat weerstand overwinnen tegen al te veel openheid in een duurzaamheidsrapport.

Circulariteit & duurzaamheid als DNA

In de jongste inspiratienota van ETION ‘De cirkel rond maken’ schetst auteur Geert Janssens de principes van een circulaire economie en mogelijkheden rond businessmodellen. Met het verhaal van De Saedeleir Textile Group (DSTG) brengt Ondernemen alvast een interessante case.

Themagroep: Duurzaam deugdelijk bestuur

Ook in bestuurskamers steekt duurzaamheid steeds nadrukkelijker de neus aan het venster. Dat is zinvol want ondernemingen moeten proactief nadenken over hun rol in de samenleving. Wie vandaag maatschappelijk verantwoord wil ondernemen, moet een verhaal schrijven dat verder gaat dan de bedrijfsmuren.

Duurzaam deugdelijk bestuur vergt dat een onderneming nadenkt over haar rol en positie inzake klimaattransitie. Hoe staat het met onze koolstofneutraliteit? En tot waar in de productieketen reikt onze verantwoordelijkheid rond circulariteit?

Duurzaamheid moet in elke bestuurskamer prioritair zijn

Duurzaamheid zit bij ondernemingen nog te vaak in een apart hokje of een aparte afdeling. Duurzaamheid hoort in elke bestuurskamer een prioritair aandachtspunt te zijn. Zeven argumenten voor wie daaraan mocht twijfelen.

De cirkel rond maken

Ondernemingen worden in de klimaatzaak alsmaar nadrukkelijker voor hun verantwoordelijkheid gesteld. De transitie naar een koolstofneutraal en duurzaam zakenmodel wordt een mondiale concurrentiestrijd. Dichter bij huis krijgen we met de ‘green deal’ alvast een Europese routekaart.

Wat betekent de Green Deal concreet?

Om onze klimaatdoelstellingen te halen is het van belang om koolstofneutraliteit te bereiken. Het recentste VN-klimaatrapport laat er geen twijfel meer over bestaan: de klimaatopwarming is een gevolg van menselijk handelen. Koolstofneutraliteit is dus een belangrijke doelstelling, maar niet genoeg. Het bouwen van een duurzame economie vergt een totaalaanpak. Het volstaat niet langer om hier en daar een paar quick wins te realiseren.