Pieter Loose: impact creëren met zuiver water als exportproduct

Ekopak verkoopt en verhuurt installaties om water te zuiveren en te hergebruiken. Om duurzamer te werken, lanceerde het waterzuiveringsbedrijf Water-as-a-Service (WaaS) en ontzorgt het de klanten. Later dit jaar verhuizen de medewerkers naar Deinze. “We doen wat we prediken door het nieuwe hoofdkantoor en de productiesite af te koppelen van het drinkwaternet”, zegt Pieter Loose, CEO van Ekopak.

Achter de schermen: bedrijfstoer in de Kempen

Deze reeks unieke bedrijfsbezoeken biedt een exclusieve blik achter de schermen van enkele van de meest innovatieve en toekomstgerichte bedrijven in de regio. Ontdek hoe duurzaamheid, innovatie en strategische groei centraal staan bij deze bedrijven. En laat je inspireren door hun verhalen en ambities.

Achter de schermen bij Flamingo Pet Products - innovatie in logistiek

Flamingo Pet Products is een internationale groothandel, gespecialiseerd in benodigdheden voor huisdieren. Ze bieden een breed assortiment aan van accessoires en snacks voor voornamelijk kleine huisdieren. Hun missie is om de band tussen dier en eigenaar te versterken door hoogwaardige producten aan te bieden. De klanten van Flamingo Pet Products zijn dierenspeciaalzaken, tuincentra, doe-het-zelfzaken etc. 

Achter de schermen bij Skilpod – toekomstgericht en innovatief bouwen en wonen

Skilpod is een jong bouwbedrijf dat zich richt op de bouw van modulaire woningen die snel en efficiënt kunnen worden opgebouwd. Skilpod maakt gebruik van innovatieve bouwmethoden en hoogwaardige materialen om comfortabele en milieuvriendelijke woningen te bouwen met oog voor ieders budget. 

Het bedrijf schreef een opmerkelijk groeiverhaal door o.m. de inbreng van investeerders als Vanroey, Futech en het Welvaartsfonds.

Achter de schermen bij Nike - duurzaamheid en innovatie centraal

Nike, opgericht in 1964, is al sinds 1989 de grootste leverancier van sportartikelen ter wereld. Het WHQ is gelegen in de Amerikaanse staat Oregon. Maar dankzij de uitstekende ligging van België, middenin de ‘blue banana’ van de logistieke sector, is Nike ook sterk aanwezig in ons land.  

Bij Beneo-Remy gaat duurzaamheid verder dan milieu-inspanningen

Beneo-Remy in Wijgmaal maakt rijstzetmeel om de nutritionele en technische eigenschappen van voeding en farmaceutische producten te verbeteren. Ondanks een marktaandeel van zeventig procent zet het bedrijf volop in op innovatie. Ondernemen had een uitgebreid gesprek met operations managing director Roland Vanhoegaerden.

Het bestuursmodel voor duurzaamheid

Met de komst van CSRD moeten bedrijven niet alleen hun financiële resultaten op tafel leggen maar ook aangeven hoe ze hun duurzaamheidsdoelen zullen bereiken. In een tweedaagse workshop geeft ETION je alle nodige tips om de nieuwe wetgeving rond CSRD te implementeren. Ondernemen ging alvast kijken hoe Arvesta dit aanpakt.

Klimaattransitie: waar bedrijven en centrale banken elkaar vinden

Opinie van Geert Janssens (Trends.be, 29 februari 2024)
Klimaattransitie behoort tot de primaire doelstellingen van een centrale bank. In een interview met Trends-Knack verdedigde Christine Lagarde, voorzitter van de Europese Centrale Bank, deze controversiële stellingname. Haar betoog is het spiegelbeeld van een wereld waarin ook bedrijven klimaatdoelen moeten nastreven.

Wat is ESG en waarom moet je hier als organisatie mee aan de slag?

ESG is een snelgroeiend hot topic. Dat bleek ook vorige week uit het aantal deelnemers aan het Panel Webinar van Acerta Consult. Hoe duurzaam is jouw organisatie en waar ligt jouw focus in een duurzaamheidsstrategie? Acerta geeft je in een blog alvast enkele praktische tips.

Workshop CSRD

Ben je klaar om te rapporteren over het duurzaamheidsbeleid van je organisatie? Met de komst van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) moeten bedrijven niet alleen hun financiële resultaten op tafel leggen maar ook aangeven hoe ze hun duurzaamheidsdoelen zullen bereiken. Het is niet genoeg om in dat verband enkele vage intenties over een langere termijn neer te pennen. Ondernemingen zullen moeten aangeven welke concrete acties ze nu al nemen en nog verder zullen uitrollen.