miniatuurmannetjes kijken onderzoekend naar grafieken

Masterclass Trendanalyse

Tijdens deze masterclass leer je feilloos trends van hypes te onderscheiden!

Masterclass Trendanalyse

Info

De toekomst is onzeker, maar we kunnen wel signalen opmerken die potentiële nieuwe trends aangeven. Hoe breng je die als bedrijf in kaart? Hoe maak je een onderscheid tussen duurzame trends en hypes?

Aan welke randvoorwaarden moet voldaan zijn voordat een trend echt kan doorstoten? En hoe faciliteren of belemmeren verschillende stakeholders het ontluiken van een trend?  Dat leren we van toekomstdenker Hans Diels.

Nadien vertelt Michel Van Put (Chief Digital Officer) hoe ze bij Reynaers Aluminium trends voor hun markt in kaart brengen.

In de namiddag zoomen we verder in op een aantal specifieke trends: jongerentrends met Maarten Leyts (TrendWolves), demografische trends met Johan Surkyn (VUB) en trends in duurzaamheid met trendwatcher Stefaan Vandist.

Nadien krijg je drie boeken mee naar huis om je verder te verdiepen in dit boeiende onderwerp!

Programma
Tijdstip Thema Spreker
09:00 uur onthaal
09:15 uur trendanalyse Hans Diels, ETION
11:30 uur trendanalyse bij Reynaers Aluminium Michel Van Put, Reynaers Aluminium
12:30 uur lichte lunch
13.30 uur demografische trends Johan Surkyn, VUB
15:00 uur generation ZAlpha Maarten Leyts, TrendWolves
16:00 uur trends in duurzaamheid Stefaan Vandist, trendwatcher
17:00 uur einde
Waar
het ETION-gebouw, Wilrijk

Sneeuwbeslaan 20
2610 Wilrijk

Wanneer
-
Praktisch
Prijs
€ 750 (excl. btw)
Kosteloos annuleren
10 werkdagen
Contact
Ilse Lanzilotta

Ilse Lanzillotta

03 829 25 25
Spreker(s)

Hans Diels

toekomstdenker - expert geopolitiek
ETION

Hans Diels (1980) studeerde Politieke wetenschappen en Internationale Betrekkingen in Leuven en Louvain-la-Neuve. In het verleden was hij actief als vertegenwoordiger in het Handelsbeleidscomité van de Europese Raad in Brussel, medewerker van de VS-ambassade in België en de EU, en als onderzoeker en lesgever aan het Departement Politieke wetenschappen van de UA.

Michel Van Put

chief digital officer
Reynaers Aluminium

Michel Van Put is de Chief Digital Officer bij Reynaers Aluminium, een toonaangevend Belgisch bedrijf dat innovatieve architecturale aluminiumoplossingen ontwikkelt. In zijn functie houdt hij toezicht op productontwikkeling met een sterke focus op energie-efficiëntie, duurzaamheid en gebruikscomfort.

Johan Surkyn

onderzoeker
VUB

Johan Surkyn is socioloog en senior-researcher bij onderzoeksgroep Interface Demography van de Vrije Universiteit Brussel . Zijn onderzoekswerk richt zich vooral op bevolkingsvooruitzichten en bevolkingsstatistiek en op de diverse raakvlakken tussen bevolkingssamenstelling en beleid. In het verleden bestudeerde hij o.a. de Brusselse woningmarkt, maar ook evoluties op het vlak van de huishoudenssamenstelling en migratie. Recentelijk voerde hij vooral onderzoek naar de capaciteitsnoden in het onderwijs, en anderzijds naar de omvang en samenstelling van de niet-geregistreerde bevolking in het Brussels Gewest.

Maarten Leyts

oprichter en CEO
Trendwolves

Maarten Leyts is oprichter en CEO van Trendwolves, een Europees trendbureau gespecialiseerd in ‘early shift trends’ en jongerencultuur. Gedreven door zijn passie voor trend- en jongerenonderzoek initieerde Maarten 10 jaar terug al de postgraduaatopleiding Trendwatching en Toekomstverkenning aan HoGent. Daarnaast is hij oprichter van BitBrussels en visualisedFutures.ai. Ook is hij lid van de Advisory Board van het Amerikaanse cultural research bureau Sparks & Honey en was hij een van de eerste voorzitters van La Futura, de Global Trend Association.

Stefaan Vandist

trendwatcher

Stefaan Vandist werkte de eerste tien jaar van zijn carrière als merkstrateeg bij het internationaal gelauwerde reclamebureau Duval Guillaume. In de jaren die daarop volgden, vond hij zijn weg naar trend- en toekomstverkenningen en naar innovatieprojecten rond duurzaamheidsvraagstukken. Stefaan Vandist praat over transitie en duurzaamheid vanuit ondernemerschap, innovatieperspectief,  vooruitgangsoptimisme en de weg naar toekomstbestendigheid.