Jan Robrechts, Mieke Van Oost en Joke Vandepitte

Het verschil maken vanuit authentieke verhalen

Via de regio-werking kan ETION rekenen op een goed verankerd lokaal aanbod. Inspirerend, fris én dicht bij huis. Samen met het ETION-team en een aantal collega-ondernemers uit de buurt, zijn het de regio-voorzitters die instaan voor die dynamische werking. Joke Vandepitte, Mieke Van Oost en Jan Robrechts nemen sinds september die rol op in de respectievelijke regio’s West-Vlaanderen, Brabant-Brussel en Kempen.

De achtergronden van Joke Vandepitte, Mieke Van Oost en Jan Robrechts lopen sterk uit elkaar. Maar wie verder kijkt dan sectoren, markten, klanten of technologie, ziet wel parallellen. Waarom zij een regio-voorzitterschap opnemen bij ETION zegt meer over hun ondernemerschap en misschien ook over de mens achter de ondernemer.

Mieke Van Oost
Mieke Van Oost

Allen kruisten ze op een bepaald moment het pad van ETION. Voor Mieke Van Oost kwam een brief van ETION voor een gesprek op het gepaste moment. “Ik was op dat ogenblik op zoek naar een groep waar ik me goed bij voelde en ik had effectief al een paar pogingen achter de rug, maar de klik kwam er niet. Met ETION was die klik er direct. Ik zocht mensen met wie ik dingen kon delen en die me hielpen om verder te groeien. Overheersend vandaag blijft de idee van mensen te ontmoeten met verfrissende ideeën.”

Goede ondernemersverhalen

Drie drukbezette ondernemers die toch tijd vrijmaken voor een engagement als bestuurder (de regio-voorzitters zetelen automatisch in het bestuurscollege van ETION; nvdr). Ze kwamen bij ETION terecht langs verschillende paden, maar wat hen meteen aantrok, was toch wel de nood aan authentieke klankborden.

Joke Vandepitte
Joke Vandepitte

Voor Joke Vandepitte kwam ETION op de radar dankzij Patricia Adriaenssens, een klant en al jaren sterk geëngageerd bij ETION. “Zij nodigde mij uit op de toen nog prille jongerenwerking. Ik voelde snel een klik met mensen met eenzelfde soort rugzak, allen met een min of meer uitgesproken perspectief op wellicht ooit eindverantwoordelijkheid in een familiaal bedrijf... En ook het gevoel dat je tussen mensen terechtkomt die zelf ook nog wat zoekende zijn. Je zit privé en professioneel met vragen die anderen ook hebben. Dat schept een band en betekende een zachte introductie bij ETION. Die jongerenwerking was en is nog altijd een dynamische groep en ik was er al snel ook eens voorzitter.” De nuance met de andere activiteiten voor haar is een zekere lichtheid van toon die in de verdere werking wat verandert, al blijft het toch altijd draaien om goede ondernemersverhalen. “Het werkt overigens wel wat met vertraging. Je vangt dingen op die dan onbewust blijven nawerken tot ze later weer opduiken.”

Jan Robrechts
Jan Robrechts

Jan Robrechts herkent dat. Hij was niet meteen op zoek naar concreet advies bij het toenmalige VKW, zoals ETION heette voor het zich herbronde. “Toen ik zelfstandig werd, zocht ik al snel naar externe contacten en in mijn regio heb ik zowat alle opportuniteiten verkend.” Wat ook hem verankerde bij ETION, zijn de authentiek klinkende verhalen. “Ik herkende mensen die open vertelden over zaken waarmee ze het moeilijk hebben gehad en apprecieer het netwerken dat ruimte schept voor uitwisseling van dat soort ervaring.”

Mensgericht

De definitieve en duidelijke heroriëntatie van waardegedreven ondernemen en weg van belangenbehartiging, verhoogde de authenticiteit en schiep ruimte voor dat kwetsbare en emotionele. “En dat betekent nog altijd een belangrijke differentiator voor ETION”, zo weet Jan Robrechts zeker.

Joke Vandepitte zag ETION trouwens meteen ook als voorloper op dat vlak. “Welk type bedrijf je ook bent, je bent altijd een organisatie van mensen.” Joke Vandepitte ziet ook dat er vandaag veel wordt verteld over mensgericht ondernemen, maar waar dat niet authentiek is, wordt dat snel duidelijk. Vandaag klinkt aandacht voor welzijn, zich goed voelen, het empathisch leiderschap nogal mainstream, maar toen ETION dat op de agenda zette, was dat nog wat vreemder. De juiste formule vinden om binnen dat kader een strategie te volgen en resultaten te boeken, is niets nieuws in ETION-­context.

Mieke Van Oost zag dat ook: “Ik kreeg recent van iemand die net toetrad de opmerking dat wij ons binnen ETION niet altijd realiseren hoe aanwezig dat is. Ondanks de modieuze retoriek rond waarden, zijn nog veel bedrijven nog lang niet consequent waardegedreven. ‘Je hebt er geen idee van hoe sterk jullie zich daarin nog onderscheiden’, zo vertelde die nieuwkomer mij.”

Jan Robrechts ziet een parallel met het discours rond duurzaamheid. “Mijn rol bij Lavetan is nu anders. Achter de nieuwe structuur zit ook private equity en die aandeelhouder heeft ook een discours over duurzaamheid. Maar ik ondervind dat ik hen kritisch moet blijven bevragen over de vertaling van een aantal principes uit hun powerpoint naar concrete doelstellingen voor Turnhout. Ik krijg overigens wel de vrijheid om ons pad verder te volgen in Turnhout. Bij grote partners vinden we dikwijls verklaringen, maar de consequenties in het dagelijkse handelen zijn niet altijd evident.”

Lees het volledige interview in het septembernummer van Ondernemen.