Europa's Groene Trilemma

Opinie van Hans Diels (MVO Vlaanderen, 5 juni 2024)
Is een snelle energietransitie mogelijk in een wereld vol geopolitiek conflict?

Achter de schermen: bedrijfstoer in de Kempen

Deze reeks unieke bedrijfsbezoeken biedt een exclusieve blik achter de schermen van enkele van de meest innovatieve en toekomstgerichte bedrijven in de regio. Ontdek hoe duurzaamheid, innovatie en strategische groei centraal staan bij deze bedrijven. En laat je inspireren door hun verhalen en ambities.

Achter de schermen bij Flamingo Pet Products - innovatie in logistiek

Flamingo Pet Products is een internationale groothandel, gespecialiseerd in benodigdheden voor huisdieren. Ze bieden een breed assortiment aan van accessoires en snacks voor voornamelijk kleine huisdieren. Hun missie is om de band tussen dier en eigenaar te versterken door hoogwaardige producten aan te bieden. De klanten van Flamingo Pet Products zijn dierenspeciaalzaken, tuincentra, doe-het-zelfzaken etc. 

Achter de schermen bij Skilpod – toekomstgericht en innovatief bouwen en wonen

Skilpod is een jong bouwbedrijf dat zich richt op de bouw van modulaire woningen die snel en efficiënt kunnen worden opgebouwd. Skilpod maakt gebruik van innovatieve bouwmethoden en hoogwaardige materialen om comfortabele en milieuvriendelijke woningen te bouwen met oog voor ieders budget. 

Het bedrijf schreef een opmerkelijk groeiverhaal door o.m. de inbreng van investeerders als Vanroey, Futech en het Welvaartsfonds.

Achter de schermen bij Nike - duurzaamheid en innovatie centraal

Nike, opgericht in 1964, is al sinds 1989 de grootste leverancier van sportartikelen ter wereld. Het WHQ is gelegen in de Amerikaanse staat Oregon. Maar dankzij de uitstekende ligging van België, middenin de ‘blue banana’ van de logistieke sector, is Nike ook sterk aanwezig in ons land.  

De milieu-impact van de digitalisering

Digitalisering werd lang beschouwd als een manier om de impact van heel wat processen op het milieu en het klimaat te verminderen. “Intussen wordt duidelijk dat er toch grote nadelen verbonden zijn aan informatietechnologie”, zegt Frank Vandenheede in het maartnummer van Ondernemen.

Trend Table 2024 (Sint-Martens-Latem)

De toekomst is maakbaarder dan je denkt. Je moet wel durven vooruitkijken. Zodat je weet welke kansen te grijpen of uitdagingen te omarmen. In tijden van razendsnelle veranderingen bereid je de toekomst daarom best vandaag al voor.

In de ETION Trend Table 2024 blik je samen met sprekers vooruit naar beslissende maatschappelijke trends. Veranderingen die zich vandaag al laten voelen. En die een belangrijke impact zullen hebben op hoe we binnenkort gaan samenleven en ondernemen.

Vincent Siau: "We doen aan actief impact management"

Van een bescheiden naaiatelier naar een internationaal bedrijf dat bescherm- en werkkledij maakt voor de grootste kleppers. Alsico uit Ronse is een kranige 90’er die zijn duurzaamheidsbeleid naar een hoger niveau tilt.

De boer die niet langer de speelbal is van grote spelers

“In onze hoevewinkel verkopen we intussen al zelfgemaakte algenijsjes, -kazen, -chocolade, -thee en andere producten. In België is dat een nieuw product, maar voor Japanners zijn algen al lang een vast onderdeel van hun dieet, omdat het een geweldige bron is van eiwitten en mineralen. Daarom maken algen ook deel uit van voedingssupplementen. Het kweken van de chlorella-alg moet al gauw een extra inkomen opleveren en zo de ontbrekende schakel vormen in een echt circulair landbouwbedrijf”, zegt Kris Heirbaut.

Johan Albrecht: De koolstofuitstoot blijft stijgen

Zelfs in een jaar met extreem hoge energieprijzen bleef de CO2-uitstoot stijgen in 2022. “Wat is er nodig om tot een dringend noodzakelijke daling van de CO2-uitstoot te komen?”, vraagt professor Johan Albrecht zich af.