Waar blijft productiviteit in deze kiescampagne?

Dat er in de kiescampagne voor 9 juni bitter weinig wordt verwezen naar productiviteitsgroei is een veeg teken. Om de komende jaren de grote uitdagingen het hoofd te bieden, hebben we nood aan hogere economische groei. En dat vergt meer productiviteit én een sterker Europa.

Voeding steeds duurder

De grondstoffen in de voedingsindustrie zijn fors duurder geworden sinds de corona-uitbraak. Dat brengt nogal wat producenten van voeding in de problemen. Ondernemen sprak met Carole Dembour (Fevia), Philippe Weiler (Fairtrade) en chocolatier Jelle Vandenbulcke.

Achter de schermen bij Nike - duurzaamheid en innovatie centraal

Nike, opgericht in 1964, is al sinds 1989 de grootste leverancier van sportartikelen ter wereld. Het WHQ is gelegen in de Amerikaanse staat Oregon. Maar dankzij de uitstekende ligging van België, middenin de ‘blue banana’ van de logistieke sector, is Nike ook sterk aanwezig in ons land.  

Productiviteit is bijna alles

De term productiviteit wordt vaak verkeerd begrepen. Nochtans is het nuttig om te weten wat het begrip 'productiviteit' precies betekent. ETION-hoofdeconoom Geert Janssens legt het in deze video haarfijn uit.

Degrowth-economie: pro’s en contra’s

Wereldwijd worden er enorme inspanningen geleverd om de economie los te koppelen van fossiele energiebronnen. Doel is om economische groei met duurzaamheid te verzoenen. Maar kritische stemmen beweren dat dit niet zal lukken. Zij leggen de hoofdoorzaak van de klimaatcrisis bij het concept van de economische groei zelf. In Ondernemen laten we aanhangers en tegenstanders van deze zogenaamde degrowth-beweging aan het woord.

De utopie van de degrowth-economie

Degrowthers pleiten voor een compleet nieuwe economie met fors minder produc­tie en consumptie als basis voor een duurzame en rechtvaardige samenle­ving. Maar is die doelstelling wel realistisch en bovendien wenselijk? Nathan Van Camp onderzoekt het in deze inspiratienota.

Politieke disruptie voor iedereen

Het wordt voor iedere bedrijfsleider, van kmo's tot multinationals, belangrijk om geopolitieke situaties op te volgen. In deze video legt Hans Diels uit waarom.

Hans Diels over 'Markt onder vuur'

Op donderdag 18 april werd in Bornem het nieuwe boek van Hans Diels gelanceerd. In Markt onder vuur legt Hans uit hoe geopolitiek en economie verstrengeld geraakten, wat dat betekent voor landen en bedrijven, en hoe ze hiermee kunnen omgaan. Ondernemen had met hem een uitgebreid gesprek.

Nieuw boek van Hans Diels: Markt onder vuur

Vers van de pers! In zijn nieuwe boek legt Hans Diels uit hoe geopolitiek en economie verstrengeld geraakten, wat dat betekent voor landen en bedrijven en hoe ze hiermee kunnen omgaan.

De omelet van de internationale handel

De handel tussen het Westen en China is zoals een omelet. Eens ze is gebakken, kan je het wit en het geel van het ei niet meer uit mekaar halen. In deze video legt Geert Janssens uit waarom.