Michel Soubry

Michel Soubry: Omgaan met onzekerheid

Soubry kampt met grote onzekerheden in de aanvoer van tarwe en verpakkingsmiddelen. “De klimaatopwarming veroorzaakt nu al een slechte oogst van de harde tarwe om de vijf jaar. Vroeger was dat maar om de zeven tot negen jaar. De oogst van vorig jaar was bijzonder slecht door een nat voorjaar in Europa, met als gevolg een slechte kwaliteit van de Franse durum. De droogte en hitte in Canada zorgde voor een halvering van het volume uit Canada. We weten nu al dat ook dit jaar niet denderend zal zijn. Dat leidt hoe dan ook tot een stijging van de prijs. Soms gaat het om een verdubbeling."

"Voor Soubry en voor de hele voedingssector is de klimaatopwarming de grootste uitdaging voor de toekomst. Ik voorzie dat die situatie alleen maar slechter zal worden”, zegt Michel Soubry, CEO van het gelijknamige familiebedrijf.

In de voedingssector is de klimaatopwarming de grootste uitdaging voor de toekomst.

Die klimaatwijzigingen hebben ook een effect op de prijs van het transport per binnenschip van de tarwe vanuit de haven van Gent naar Roeselare. “Door de lage waterstand op de Rijn kunnen de schepen daar maar 80% van de gewone lading meenemen. Om hetzelfde volume te transporteren heb je dus 20% meer schepen nodig. Die extra vraag drijft de prijs op van de binnenvaarttransporten in heel de regio Benelux, Frankrijk en Duitsland”, aldus Michel Soubry.

Crisis

Tegelijk kampt het bedrijf ook nog met de naweeën van de coronacrisis. De prijsstijgingen van het transport over de oceaan zijn nog steeds voelbaar. De impact op de verpakkingen — folie en kartonnen doosjes — is nog groter. Sinds de uitbraak van het covid-virus zijn er tekorten, prijsstijgingen en lange levertermijnen.

Ten slotte is er nog de oorlog in Oekraïne die schaarste op de wereldwijde graanmarkt veroorzaakt. “Wij kopen geen tarwe uit Oekraïne of Rusland, maar samen zijn die landen goed voor tien procent van het mondiale aanbod. Als dat aandeel niet kan geëxporteerd worden, heeft dat meteen een effect op de prijs van tarwe, ook al komt die uit andere regio’s”, zegt Michel Soubry.

Gasleveringen vormen mogelijk een andere uitdaging. De installaties van Soubry zijn specifiek ontworpen op het gebruik van aardgas. Alternatieven heeft het dus niet. “Klanten uit Duitsland zijn op dat vlak zeer ongerust en komen polsen naar onze leveringsbetrouwbaarheid. We kunnen hen geruststellen door de specifieke Belgische situatie zonder tekorten. Bovendien rekenen we als voedingsbedrijf op een hoge plaats in de hiërarchie wanneer er toch gerantsoeneerd zou worden.”

Een betere planning

Om het hoofd te kunnen bieden aan de vele onzekerheden heeft Soubry zijn eigen werking op een aantal punten aangepast. “We hadden al lang een eenvoudige vorm van Sales & Operations Planning in ons ERP-systeem, maar dat hebben we snel verder geoptimaliseerd. De basis van alle planningen is de voorspelling van de vraag van onze klanten. We vragen de verkopers nu om vaker bij hen te informeren naar hun behoefte. Vanuit die accuratere forecast krijgen we ook een correct zicht op onze eigen behoeften aan grondstoffen en verpakkingen."

"Dan vragen we ook informatie op bij onze leveranciers en intussen doen we ook research naar de leveranciers van die leveranciers. Zo was onlangs een lange staking in Finland de aanleiding voor leveringsvertragingen bij onze Turkse leverancier van doosjes. Op die manier kunnen we scenario’s maken die ons helpen om snel te reageren. Eén resultaat van dat betere inzicht is dat we de veiligheidsvoorraden hebben opgetrokken met zo’n twintig procent."

Lees het volledige artikel in het septembernummer van Ondernemen.