The Sun omschrijft zijn werk als creepy en horrifying. The New York Times noemde het “intrigerend subversief, maar verontrustend”. Dries Depoorter is mogelijk niet meteen de meest doorsnee West-Vlaamse elektricien.
Als zoon van een kleine zelfstandige met een elektrozaak en met een pientere kop en handige handen was hij gedoodverfd om zijn vader op te volgen in de familiezaak. In zijn opleiding als elektrotechnieker miste hij echter vrijheid en creativiteit. Dingen die hij wel hoopte te vinden als kunstenaar...
In Dries' atelier vind je geen verf, klei of gips. Wel massa’s microchips, kabels, printplaatjes, diodes, sensoren, transistors, software en artificiële intelligentie. Het label dat hij opgeplakt krijgt, is mediakunstenaar of creative technologist. Fancy termen; uitvinder, dat hoort hij zelf nog het liefst.
Hij maakte naam met de app Die with me, een chatprogramma dat je alleen kunt gebruiken als de batterij van je telefoon onder de 5% zakt. Je verbindt met lotgenoten en “sterft samen in een chatroom”, op weg naar offline rust. Dichter bij huis stelde hij de aandachtsspanne van politici te kijk met The Flemish Scrollers. Waarbij kunstmatige intelligentie de gestreamde plenaire vergaderingen scant en meet hoe aandachtig die gevolgd werden. ‘Dear distracted @JanJambon, pls stay focused!’ was een tweet die de wereld rond ging.
Surveillance en privacy zijn Dries’ stokpaardjes. Zijn werk gaat over online-identiteit, big data, algoritmes, de relatie tussen mens en technologie. In de schemerzone waar kunst, humor en maatschappijkritiek samenkomen, waarschuwt hij op een speelse manier voor de gevaren van technologie.
ETION Lefgozers
ETION Lefgozers zijn visionairs die gezond boerenverstand en branie in één persoon verenigen. Ondernemers die niet de platgetreden paden volgen en met succes buiten de lijntjes durven kleuren. In een ontspannen setting beluister je een verhaal dat bijblijft, over een levenswandel die beklijft.