Gen Z, ZAlpha en Alpha vormen een omvangrijke en wereldwijd gezien de best opgeleide generatie ooit. Ze zijn co-creatief, mondiaal en inclusief, klimaatactivistisch en technologisch procreatief. Het is de nieuwe generatie die ook op de werkvloer stilletjesaan zijn weg vindt.
Generation ZAlpha omvat de microgeneratie van kinderen geboren tussen 2008 en 2013. Ze bevinden zich op het grensvlak tussen Generatie Z - de digital natives - en Generatie Alpha - de kinderen die zijn opgegroeid met de iPad. Ze maakten de pandemie door tijdens hun vroege adolescentie, een fase van aanzienlijke fysieke, psychologische en sociale veranderingen. Ouders werkten plotseling van thuis, er doken tal van (financiële) onzekerheden op en online lessen en activiteiten werden de norm. Virtuele speeltuinen als Minecraft, Fortnite en Roblox werden de plekken voor sociale interactie. Die indrukken beïnvloeden mee hoe Generation ZAlpha naar de toekomst kijkt en welke verwachtingen zij hebben op het gebied van leren, shoppen en ontspanning.
Generatiedenken vormt, bij juist gebruik, een solide raamwerk voor succesvolle marketing- en productinnovatie. Maar zeker ook bij aanwerving, onboarding en de employee journey is het van cruciaal belang om de juiste mensen op de juiste plaats te krijgen en te houden.
Auteur Maarten Leyts geeft je een paar inzichten mee uit zijn nieuwste boek. Daarna gaan we in een panelgesprek kijken naar de impact op de werkvloer. We gaan in gesprek met:
- Eva Caubergs, HR Director bij Van Havermaet
- Tom Leunckens, Cluster Director bij Bleckmann
- Jens De Pooter, ondernemend student aan Thomas More