Hoe breng je verbinding in je organisatie?

Hybride werken gaat niet meer weg

In hun recente inspiratienota ‘De arbeidsmarkt in 2022: naar een nieuwe werkorganisatie’ concluderen de auteurs dat corona thuiswerken tot een belangrijk thema maakte bij sollicitaties. Ze zien uiteenlopende signalen, bijvoorbeeld dat medewerkers die het afgelopen jaar niet de kans kregen om thuis te werken, dubbel zo vaak solliciteerden als wie wél die kans kreeg. En wie tijdens de coronacrisis vaak op kantoor aanwezig moest zijn, overweegt vaker een carrièreswitch.

De arbeidsmarkt in 2022

Na de toeleveringsproblemen in tal van sectoren dreigt nu ook de veralgemeende arbeidsschaarste het economisch herstel te blokkeren. Werkgevers moeten daarom elke opportuniteit aangrijpen om schaarse talenten aan te trekken en te behouden. De coronacrisis heeft geleerd dat er in elk hr-proces kansen schuilen om een verschil te maken.

Hybride werken: op zoek naar een evenwicht

Het blijft zoeken naar een goed evenwicht tussen werken op kantoor en thuiswerk. 9 op de 10 bedrijven is positief over de hybride werkvorm, maar met voorzichtige stapjes. Zo kiest 6 op de 10 ondernemingen ervoor om zijn medewerkers minstens 3 dagen opnieuw op kantoor te laten komen. Dat blijkt uit een onderzoek van Acerta, samen met KU Leuven en #ZigZagHR.

Helft medewerkers presteert thuis meer dan op de werkvloer

Kantoor evolueert steeds meer naar ontmoetingsplek

"De kortere werkweek leidt tot meer welzijn"

Arbeidsmarkt 2021

De impact op de mentale gezondheid van medewerkers is zeer nadrukkelijk op de agenda komen te staan. Telewerk zet de cohesie van teams onder druk en vergroot de afstand tussen medewerker en bedrijf. Dat maakt de nood aan communicatie en overleg inzake competenties en talentonwikkeling des te groter.

Duurzame inzetbaarheid vraagt ook dat er wordt gewerkt aan de wendbaarheid en het aanpassingsvermogen van medewerkers. Het delen van talent is niet alleen een middel om het te ontwikkelen, maar ook om het te behouden.

Hoe blijf je over het mentale welzijn van je medewerkers waken?

Corona als motor voor de wendbare organisatie