Wie wordt de Kempenaar 2018?

Elk jaar zet ETION met de Kempenaar een onderneming in de bloemetjes die zich op de kaart zette door haar focus op duurzame groei met aandacht voor medewerkers en omgeving. Wie volgt Amival, Dienstenthuis Turnhout, Vanhout, Cartamundi en vele andere op en sleept dit jaar de felbegeerde trofee in de wacht?

De Kempenaar wint elk jaar aan belang. Getuige daarvan de duizenden online stemmen en een afgeladen vol Paterspand dat Amival vorig jaar naar de overwinning stemde. Een prijs die je niet zomaar aan je mag laten voorbijgaan met andere woorden.

Selectiecriteria

De Kempenaar is een bedrijf dat:

  • actief is in de Kempen en/of haar roots hier heeft;
  • de Kempen de laatste jaren op de kaart heeft gezet; 
  • een belangrijke impact heeft op de tewerkstelling in de regio (minimum 50 werknemers);
  • en bovenal onderneemt op een duurzame manier:
    • met oog voor haar succes op lange termijn;
    • rekening houdend met de impact op het milieu;
    • en het welzijn van haar medewerkers.

Uit de ingediende dossiers, maakte het bestuur van ETION Kempen een strenge selectie en koos voor de volgende genomineerden
(in alfabetische volgorde):

Arijs Seafood

Arijs begon ooit als een gewone viswinkel, maar is intussen uitgegroeid tot een toonaangevende visgroothandel in het hartje van de Kempen waar zowel particulieren als horecazaken terecht kunnen.

De missie van Arijs is om de afstand tussen consument en aanvoer zo kort mogelijk te houden. Kort en krachtig, kort en eerlijk.  Zonder daarbij uit het oog te verliezen dat de natuur allesbepalend is voor het bedrijf.

Professionele klanten krijgen bijvoorbeeld regelmatig de kans om het groeiproces van mosselen of oesters te ontdekken. Maar ook de strijd tegen de exotische Chinese wolhandkrab, die de biodiversiteit in onze waterlopen vernietigt, krijg speciale aandacht bij de visgroothandel.

Arijs koopt z’n producten rechtstreeks bij de kweker of visser. Wijnen en olijfolie worden gehaald bij kleinere onafhankelijke boeren. Leveranciers zijn zo niet verplicht hun aanbod kost wat kost aan minimale marges te verkopen, maar krijgen gegarandeerd eerlijke prijzen.

Net dezelfde zorgzaamheid legt de vishandel aan de dag voor zijn eigen medewerkers. Professionele visfileerders zijn dun gezaaid en dus voorziet Arijs een opleiding tot volleerd visbewerker van 2 jaar voor elke nieuwe medewerker. Die worden extra in de watten gelegd om ervoor te zorgen dat ze blijven. En op termijn hun kennis weer kunnen doorgeven aan jonge starters.

Met 60 medewerkers uit eigen streek vind je bij Arijs mensen van alle leeftijden; van studenten op zoek naar een eerste werkervaring tot gepensioneerden die hun ambacht en kunde doorgeven aan de jonge garde.

Beneens

Het verhaal van Beneens  begon meer dan 80 jaar geleden met grootvader Jozef Beneens. Die startte toen als schrijnwerker en trappenmaker in Oevel. Vandaag is de firma een gereputeerde partner voor omvangrijke industriële of B2B bouwprojecten en ook voor particuliere bouw- en renovatieprojecten. Met Jo en Joeri staat ondertussen de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf.

Als relatief kleine Kempense firma worden ze niet alleen in eigen streek veel gevraagd. Ook in Vlaams-Brabant en Antwerpen is het bouwbedrijf een gerespecteerde speler. Hun specialiteit: projecten die wat “specialer” zijn. En het is net hun aanpak die klanten naar waarde weten te schatten.

Werken bij Beneens betekent een deel van de familie worden. Het klinkt misschien cliché, maar Beneensblauw, zoals ze hun eigen mentaliteit omschrijven, zorgt bij het bedrijf voor een unieke sfeer en samenhorigheid. Bij de aanwerving van nieuwe familieleden wordt onder meer samengewerkt met de VDAB om doelgroepen te activeren die anders uit de boot vallen.

Bij Beneens draait alles om liefde voor de stiel. Zo creëren ze waarde en winst met respect voor mens en milieu. Hét punt waar Beneens zich onderscheidt van klassieke bouwfirma’s: meer waarde creëren met minder milieu-impact! Het bedrijf ademt meer duurzaamheid uit dan CO2, getuige daarvan de inspanningen op vlak van energie- en grondstoffenefficiëntie en het streven naar het sluiten van materialenkringloop. Hun innovatieve oplossingen op dat vlak trekken terecht aandacht uit heel Europa.

Op strategisch vlak kiest het bouwbedrijf ook voor de lange termijn. Rustig investeren en diversifiëren in nieuwe trends zonder onmiddellijke return on investment. Duurzaamheid als filosofie die Beneens organisch en gestaag helpt groeien zodat de bedrijfscultuur en het DNA behouden blijft.

Group Joos

Group Joos heeft drie opvallende gelijkenissen met Beneens. Beide bedrijven werden gesticht in 1935 en ook de drukkerij is na al die jaren nog voor 100% in handen van de familie met de derde generatie aan het hoofd. De brand die het bedrijf in 1991 in de as legde veranderde daar niets aan. Joos werd terug opgebouwd, sterker dan ooit.

Group Joos is vandaag een merknaam die onlosmakelijk verbonden is met de Kempen en bekend tot ver daar buiten.

Toen Jos Joos 83 jaar geleden startte, deed hij dat met revolutionair nieuwe technologie. En die pioniersgeest kenmerkt de drukker ook vandaag nog. Joos staat altijd op de frontlijn in het gebruik van technologische vernieuwingen.

Het wordt pas echt gedurfd als Joos Hybrid stelt dat ze “future proof zijn als ze overleven in een wereld zonder papier”.

Door good goverance, hun nauwe samenwerking met Talentschool Turnhout campus Zenit in het project “My future in printing” en de actieve rol die ze spelen in regionale en internationale organisaties van grafische vormgevers verzekeren de toekomst van het bedrijf. De internationale aquisitie die enkele maanden geleden werd opgezet versterkt hun toegang tot de gigantische Duitse markt.

Uiteraard gaat ook de nodige aandacht naar het milieu. Naast alle mogelijke kwaliteits- en milieucertificaten die Joos kan voorleggen wordt voortdurend gesleuteld aan de CO2-uitstoot van het bedrijf: zonnepanelen op het dak, inzetten van alternatieve energiebronnen en een hybride wagenpark.

Werken bij Joos betekent thuiskomen in een open bedrijfscultuur waar welzijn en levenslang leren de steunpilaren zijn. Een nauwe samenwerking met de beschutte werkplaats Amival, winnaar van de Kempenaar 2017, laat zien dat ze de sociale economie een warm hart toedragen.

Jouw stem telt!

Jij beslist mee welk bedrijf zich binnenkort een jaar lang de Kempenaar mag noemen. Surf naar deze link om je stem uit te brengenhttps://goo.gl/forms/PXhxCYUuhmnlf4t52 (stemmen kan nog tot zo 14/10)

Vergeet niet de link te delen met zoveel mogelijk supporters!

Eén derde van de punten werd al toegekend door het bestuur van ETION Kempen. Na de online-stemronde waarin de genomineerden zoveel mogelijk stemmen moeten zien te ronselen, volgt nog een beslissende stemronde op het event van 18 oktober (één stem per aanwezig bedrijf).

Klik hier om je in te schrijven voor de uitreiking van De Kempenaar 2018