Verkopen in 3D

Fotograaf
(Vlnr.) Jos van Bree en Bart Vermeulen van Conteyor (GF)

Conteyor, een specialist in herbruikbare transportverpakkingen, digitaliseerde alle processen en ondersteunt ze met beelden in 3D. Via een netwerk staan verkopers digitaal in verbinding met de klanten. Zo capteren ze rechtstreeks alle wensen en kunnen ze binnen het kwartier een eenvoudig voorstel op maat afleveren.

“Onze toekomst op de lange termijn hangt af van onze capaciteit om snel en efficiënt in te spelen op vragen van klanten. Als ingenieursbedrijf hebben we lang gefocust op de ontwikkeling van de CAD-functionaliteit om de tijd tot de productie te versnellen. Nu hebben we het verkoopproces gedigitaliseerd. We hebben ons echt puur gefocust op de verkopers, in de wetenschap dat de rest van het bedrijf hoe dan ook al digitaal werkte”, zegt Jos van Bree, executive chairman van Conteyor.

Inside the Box

Conteyor uit Merelbeke is gestart als een leverancier van herbruikbare transportverpakkingen uit textiel voor de automobielsector. Na een aantal overnames is het aanbod ook uitgebreid met kunststof hulpmiddelen. “Wij denken ‘inside the box’, om te zorgen dat er zoveel mogelijk auto-onderdelen in een verpakking kunnen. Voor elk nieuw onderdeel werken we een specifieke oplossing uit”, zegt Jos van Bree.

"Via een netwerk staan verkopers digitaal in verbinding met klanten."

Bart Vermeulen, chief technical officer (CTO) van Conteyor: “Onze verkopers kunnen nu op hun laptop eenvoudige simulaties maken van een verpakkingsoplossing voor een specifiek onderdeel. Gewoonlijk heeft de klant een CAD-model van zo’n stuk. Dat laadt onze verkoper op in zijn toepassing en dan kan hij al snel een model van een verpakkingsoplossing simuleren. Daarbij kan hij heel binnenkort ook via augmented reality op zijn scherm laten zien hoe een rek bijvoorbeeld past in de reële omgeving waarin het zal gebruikt worden."

"Tevens geeft hij een inschatting van de prijs. Zoiets duurde vroeger een week; een ervaren verkoper kan dit nu op een kwartier tijd. Die snelheid geeft klanten snel een gevoel of ze met ons verdergaan of niet. De details worden dan in het verloop van het project verfijnd en aangepast. Maar onze ingenieurs die de oplossing verder ontwikkelen, gaan gewoon verder met de gegevens die de klant en de verkoper reeds hadden ingevoerd. Wanneer er nieuwe versies klaar zijn op de engineeringafdeling, dan kan de verkoper die ook weer laten zien aan de klant.”

Connect or Collapse! Het ETION Forum 2018 op 17 september in Gent focust op de netwerkeconomie. Op het forum tonen we aan dat er kansen voor het grijpen liggen, maar ook hoe ondernemingen deze kunnen vormgeven en benutten. We laten ons meer bepaald inspireren door Peter Hinssen (founder & partner nexxworks), Marion Debruyne (decaan Vlerick Business School), Martine Reynaers (CEO Reynaers Aluminium) en Lise Conix (marketing manager Schoenen Torfs). Tot 6 juli geniet je van een vroegboekkorting.