- ETION
- Kennis Verwerven
- Steven Lehmann: Denk Groter
Steven Lehmann: Denk groter
10 juni 2020
Het departement Global Analytics & Data Foundation van UCB heeft op korte tijd al heel wat verwezenlijkt. Het biofarmaceutisch bedrijf investeert in de verspreiding van de kennis over analytics en AI doorheen het hele bedrijf. Met specifieke aandacht voor leren om de juiste vragen te stellen.
UCB is een wereldwijde fabrikant van biofarmaceutische producten voor zware aandoeningen als epilepsie, andere kwalen van het centrale zenuwstelsel, psoriasis en steeds meer voor zeldzame ziektes. “Het bedrijf is altijd al heel gericht geweest op waarde voor de patiënt en in functie daarvan wordt er veel geïnvesteerd. UCB heeft nu een goed gevulde pijplijn met een groot aantal veelbelovende medicamenten die eraan komen”, zegt Steven Lehmann.
Steven Lehmann leidt het ‘Insight to Impact’-project en ziet de ambitie stijgen. Onder impuls van de CFO stelde de organisatie zich steeds meer de vraag of ze nog wel op de juiste manier beslissingen nam. Het is daar dat Steven Lehmann betrokken raakte bij de digitale transformatie. “De grote doorbraak in de financiële toepassingen was het gebruik van artificiële intelligentie.”
“We organiseren vaak hackathons waarbij teams een oplossing voor een specifiek probleem moeten vinden.”
Robot als tussenstap
Een belangrijke tussenstap daarbij was de implementatie van een vijftal administratieve robots. Eén robot slaagde erin om bij het boeken van journaalposten de kwaliteit van de gegevens aanzienlijk te verbeteren. Een andere zorgt intussen voor de volledige verwerking van de accruals (overlooprekeningen), gecombineerd met een hogere kwaliteit. “Die doorbraak leidde tot nieuwe inzichten. We konden veel grotere efficiëntiewinsten boeken wanneer we de projecten ook in een breder kader plaatsten: meer afdelingen, meer medewerkers, meer thema’s.”
“De eerste toepassing van artificiële intelligentie die we realiseerden, was de chatbot waarmee medewerkers zonder SAP-kennis via een portaal toch informatie konden verkrijgen over verkoopcijfers, operationele uitgaven, investeringen, openstaande facturen, enzovoort.”
Een belangrijk inzicht voor het team was de vaststelling dat de invoering van die nieuwe oplossingen niet altijd een succes was. “We stelden vast dat nogal wat medewerkers de chatbot vragen stelden zoals ‘Is mijn factuur al betaald?’. Het antwoord was vaak ‘nee’. De medewerkers waren dan niet tevreden.” De teamleden kwamen uiteindelijk tot het inzicht dat de medewerkers eigenlijk een andere vraag hadden willen stellen, namelijk: ‘Wanneer wordt de factuur betaald?’. Het verschil tussen wat een medewerker eigenlijk wil en wat hij echt vraagt, kan een robot niet altijd overbruggen. “Het zelflerende aspect kent ook zijn beperkingen. Dat lossen we op door een betere governance tussen AI en de mensen.”
- Lees het volledige artikel in het meinummer van Ondernemen [PDF, 3 blz., 219 kB].