- ETION
- Kennis Verwerven
- Pitchende Start-ups Met Pittige Pointes
Pitchende start-ups met pittige pointes
16 mei 2018
Fotograaf
Jerry De Brie
“Het was nog nooit zo gemakkelijk om een bedrijf te starten. Zoals het ook nog nooit zo moeilijk was om duurzaam succesvol te worden.” Zo luidde de waarschuwing van Felix Petersen, managing director van Samsung Next Europe, tijdens het paneldebat ‘Startup Ecosystem of the Future’ tijdens het ‘and& summit & festival’ in Leuven. Die quote zou ’s avonds blijven nazinderen bij het beluisteren van de pitches van de start-ups op de #Demoday van Startit@KBC.
"Als je duurzaam wil slagen, welk soort bedrijf moet je vandaag dan oprichten?"
Groeiprobleem
Petersen bevestigde dat kapitaal, kennis en talent vandaag “voor het rapen liggen”. Het internet, de cloud, diverse tools en apps, het goedkope kapitaal en de startersvriendelijke ecosystemen hebben de oude drempels naar zelfstandig ondernemerschap gewoon afgebroken.
“Maar de globalisering maakt het tegelijk moeilijker dan ooit om duurzaam succesvol te worden”, stelde hij. Je moet hemel en aarde bewegen om gewoon maar de nodige groeistappen te kunnen zetten en vervolgens als winnaar uit een keiharde globale concurrentiestrijd te komen. In de overvloed aan social media netwerkmarketing slagen slechts enkele nieuwkomers erin om voldoende gehoord en gezien te worden. Op de koop toe hebben Facebook, Amazon, AirBnB en andere Ubers het laaghangend fruit allang weggeplukt…
Oplossingen
Daar dachten we aan toen we ’s avonds een twintigtal moedige ondernemers op het podium van de Leuvense stadsschouwburg aan het werk zagen. In drie minuten mochten ze hun bedrijf en oplossing pitchen.
Wat een diversiteit! Rond elke menselijke behoefte of maatschappelijk probleem kan een ondernemer vandaag een verbetering voorstellen. Zowel in de B2C als in de B2B zagen we slimme oplossingen de revue passeren: meer gebruiksgemak, tijdswinst, grotere juistheid, vereenvoudiging, minder risico’s, kennistoename, meer zelfvertrouwen, ziektebestrijding, meer authenticiteit, grotere nabijheid, betere ziekenzorg, vlottere energieopwekking, grotere beveiliging, betere vindbaarheid...
De economische waarde en de maatschappelijke relevantie van elk plan mogen dan wel verschillen, de gedrevenheid spatte er bij iedereen af. Wat een bewonderenswaardige overtuiging bij deze ondernemers.
Winnaar
Tot slot van deze halfjaarlijkse #demoday mocht het publiek via een stemming drie laureaten aanduiden. Je raadt het al, de top drie was zeer divers. Jasper Verreydt van Turbulent kreeg de meeste stemmen achter zijn naam. Turbulent ontwikkelt betaalbare microwaterkrachtcentrales die energie leveren zonder enige impact op lokale ecosystemen. De turbines zijn uniek omdat ze waterkracht op waterlopen met een klein verval in bruikbare energie kunnen omzetten. Het bedrijf bereidt een kapitaalsverhoging voor om zijn productie te industrialiseren en zowel geografisch als qua volume op te schalen.
De tweede prijs ging naar Inga Wellbeing, een collectie aangepaste, comfortabele en stijlvolle kleding voor zorgpatiënten. De derde belandde bij Trimiday, een app die mensen zelf laat beslissen wanneer ze even reclame willen kijken. Ze worden daar zelfs voor beloond.
Keuze
In een van de drie omkaderende gesprekken werd intussen de pijnlijke maar ruim gekende boodschap herhaald: Van elke 10 start-ups slagen er maar vier in om zelfstandig uit te groeien tot een scale-up. En ook in die groeifase kan het nog verkeerd aflopen…
Dat leidt ons terug naar Felix Petersen. Hij beantwoordde eerder die dag de originele vraag ‘Als je duurzaam wil slagen, welk soort bedrijf moet je vandaag dan oprichten?’ als volgt:
- Start gewoon met een probleemoplossende activiteit waar je echt goed in bent en waar vraag naar is, maar doe dat op je eigen tempo en volledig autonoom, dus zonder de druk van risicokapitaalverschaffers of zware leningen. “Just do business”.
- Doe iets wat niemand anders kan. Hier verwijst hij naar spin-offs met doctorandi die een hoogtechnologische of supergespecialiseerde wetenschappelijke oplossing ontwikkelden voor een specifiek probleem. Vanuit die uniciteit moeten ze dan met risicokapitaal verder doorgroeien.
- Of organiseer je om mee te zijn met de allernieuwste technische ontwikkelingen of disrupties. Ontwikkel een concrete toepassing of oplossing op het vlak van nieuwe software, augmented reality, IoT, blockchain, AI, data analytics, cybersecurity en dergelijke. Laat je daarbij dan bij begeleiden door gespecialiseerde investeerders met sterke netwerken… (zijn bedrijf begeleidt overigens starters van die soort).
Is het nu aan elke start-up om voor zichzelf te beslissen tot welke van deze drie categorieën hij wil behoren? Bij de ene is die vraag wellicht al dringender dan bij de andere… Of hoe kijkt u daar tegenaan?