- ETION
- Kennis Verwerven
- Op Zoek Naar Barbapapa’s
Op zoek naar barbapapa’s
21 maart 2018
Zet in op individueel talent - rekruteer niet vanuit vaste functiebeschrijvingen - én werf aan op potentieel. Zoek dus niet het ontbrekende starre puzzelstukje maar kies resoluut voor een ‘barbapapa’ die mee evolueert met veranderingen, zo adviseert Tom Vlieghe van Acerta.
Geschikte medewerkers vinden voor uw organisatie wordt steeds lastiger? U bent niet de enige. Nog geen aanwervingsproblemen? Dan is de kans reëel dat die (snel) zullen opduiken.
We stevenen immers af op een stevige krapte op de arbeidsmarkt. Voor, veelal technische, functies zijn we al zover. Tegelijkertijd is de jobmobiliteit nog nooit zo laag geweest. 23% van de medewerkers is niet bereid om van job te veranderen. De voorbije vijf jaar schommelde dit percentage rond de 13%. 62% is latent werkzoekend, amper 15% zoekt actief naar een nieuwe werkgever. Dat blijkt uit de jaarlijkse Acerta Talent Pulse, een bevraging bij ruim 2000 Belgische werknemers.
Creativiteit nodig
“Dit is een belangrijke motivatie om een stuk creatiever om te springen met rekrutering”, opent Tom Vlieghe, directeur van Acerta Career Center. Hij pleit ervoor om meer in te zetten op individueel talent. “Verlaat die paden met vaste functieomschrijvingen waarbij je op zoek moet naar de kandidaat die zo goed mogelijk in dit plaatje past. Speel liever in op de individuele talenten van mensen en koppel dit met wat je nodig hebt. Op deze manier zullen medewerkers ook betere resultaten behalen. Bovendien, wil je dat medewerkers langer aan de slag blijven, dan moet je hen in hun kracht zetten.” Individualiseren van de loopbaan, heet dit. En ja, dat vraagt een stevige investering van een organisatie, maar het rendeert.
Lees het volledige artikel op de website van Acerta.