- ETION
- Kennis Verwerven
- “Online Is de Beste Weg Naar Offline”
“Online is de beste weg naar offline”
27 september 2019
Fotograaf
Shutterstock
Orakel en B-Token zijn wereldspelers in de productie van respectievelijk polsbandjes en jetons. Heel veel van hun productie verkopen ze al dan niet rechtstreeks via online platformen. Sofie Hermans, commercieel directeur, gelooft in het belang van de marktplaatsen.
38% van de bestellingen komen geautomatiseerd binnen via de webshop. Van de omzet verloopt 13% via e-commerce. Die binnenkomende orders zijn volledig klaar en betaald als ze aankomen en vergen geen extra werkkrachten. De zending klaarmaken en opsturen is de boodschap.
Aan het woord is Sofie Hermans: “Wat online binnenkomt geeft ons marge en kost ons niets aan werkkracht en tijd. Wat wij niet zelf online of via de platformen verkopen, verkopen onze verdelers dan weer via die weg. Zij zetten onze producten op bol.com en Amazon. Daar doen wij speciale handelingen voor, zoals aparte inpakmethodes en unieke doosjes. Soms sturen we onze producten rechtstreeks naar de platformen. Dat is een wereld van verschil want wat je bestelt, heb je op die manier van vandaag op morgen in huis. Dat is heel snel en de volumes zijn groot en groeien met de dag.”
Cowboyverhalen
De klanten zijn het gewoon geworden om via de grote spelers te kopen. Dat betekent voor Orakel dat de verdelers van hen zeer snelle leveringen verwachten. Daardoor dienen de productie- en logistieke processen constant te worden verbeterd.
“Platformen maken ons het leven juist gemakkelijk: we moeten enkel onze producten klaarzetten en zij regelen al de rest.”
Sofie Hermans ziet enkel voordelen en nuanceert de cowboyverhalen over de grote platformen: “Amazon en bol.com hechten enorm veel belang aan een snelle en juiste service. Zo behoeden ze de klanten tegen de willekeur van de leveranciers. Er wordt snel negatief over hen gesproken omdat ze klassieke bedrijven heel wat concurrentie aandoen. Nochtans maken ze ons het leven juist gemakkelijk: we moeten enkel onze producten klaarzetten en zij regelen al de rest. Ze zijn wat ons betreft niet goedkoper dan wat wij elders verkopen. Maar het comfort is erg groot. Het is een gemakkelijk verkoopkanaal omdat je er alles vindt en snel in huis haalt. Zelfs al vragen ze een stuk commissie op de verkoop, de marge blijft groot genoeg zodat andere partijen er nog kunnen aan verdienen. Vandaar mijn motto: ‘If you can’t beat them, join them’.”
- Lees het volledige artikel in Ondernemen [PDF, 2 blz., 96 kB].
- Lees het volledige dossier over de platformeconomie in Ondernemen [PDF, 6 blz., 343 kB].
- Download ETION Inspiratienota 110, ‘Op zoek naar het platform in het product’, september 2019 [PDF, 8 blz., 2,1 MB].