- ETION
- Kennis Verwerven
- Digitaal En Online Leren Met de Webinars Van VDAB
Digitaal en online leren met de webinars van VDAB
14 november 2019
Webinars. Je ziet ze steeds vaker opduiken. De ultieme manier om veel mensen in korte tijd iets bij te brengen? Of is Vlaanderen nog niet helemaal klaar voor deze digitale leervorm? VDAB trekt volop de kaart van webinars en zet de voordelen voor je op een rij.
Groot bereik, grote impact
Met een webinar kan je in feite ongelimiteerd mensen bereiken. De meeste webinars verspreiden we over sociale media en via de website. Het doelpubliek is eigenlijk eindeloos. Iedereen kan zich inschrijven en het webinar volgen. Een webinar bij VDAB haalt al gauw honderd kijkers of meer. Een veel hogere capaciteit dan je kan bereiken in een klaslokaal. De tijd, planning en organisatie die je bovendien zou moeten inzetten om dit aantal in de klas op te leiden, is enorm.
Geen files, vertragingen of verplaatsing nodig
Een tweede voordeel van webinars is dat ze je niet verplichten om naar drukke steden te reizen. Geen uren in de file voor een opleiding van enkele uurtjes. Ook dat werkt natuurlijk drempelverlagend. Het enige dat je nodig hebt om een webinar te kunnen volgen is een internetverbinding en een laptop of smartphone. In tijden van monsterfiles en vertragingen bij het openbaar vervoer komt het webinar dus goed van pas.
Kijk waar en wanneer je maar wil
Wanneer je naar televisie kijkt, beslis je graag zelf wanneer je welk programma bekijkt. Uitgesteld kijken of toch maar live? Ook dat is één van de meerwaardes die webinars als kanaal bieden. Wanneer je inschrijft, krijg je meteen een uitnodiging in je agenda. Past dit moment niet? Dan kijk je gewoon uitgesteld en plan je zelf een moment om het webinar te herbekijken. Plaats en tijd zijn dus geen issue als het op webinars aankomt.
Wat dan met de interactie?
Critici blijven erbij dat een webinar minder interactie optreedt dan bij een klassieke of traditionele opleiding in de klas of bij een seminarie. Toch creëer je met een webinar heel wat interactie. Denk daarbij aan pollvragen, waarmee de lesgever peilt naar de kennis bij de deelnemers. Daarnaast heb je als kijker ook de mogelijkheid om open vragen te stellen aan de lesgever. Bij VDAB zijn we ervan overtuigd dat hierdoor elke deelnemer evenveel kans krijgt om een vraag te stellen, misschien zelfs meer dan in een klaslokaal waar je altijd meer extraverte en introverte deelnemers hebt. Je stelt je vragen digitaal en vermijdt zo gezichtsverlies of ‘concurrentie’ van andere kijkers.
Een kritische noot om mee af te sluiten
Dat de digitale golf steeds groter wordt, is onmiskenbaar. Ook in het leren zet die digitalisering zich voort. Webinars zullen dus nog belangrijker worden in het kader van levenslang leren. Toch zal het ene het andere nooit vervangen. Webinars kunnen praktische opleidingen in een opleidingscentrum niet vervangen. VDAB pleit daarom voor een synergie tussen korte, theoretische webinars en praktische opleidingen. Het komt er op aan om voor elke opleiding het juiste kanaal te kiezen.
Op vdab.be/webinars ontdek je alle webinars, van klantgerichtheid tot helder communiceren en van social media marketing tot timemanagement.