Er zijn twee centrale elementen in je werk als leidinggevende: luisteren en vragen stellen. Luisteren betekent in dit geval: letterlijk luisteren naar wat iemand werkelijk zegt en niet naar wat je denkt te hebben gehoord. Vragen stellen betekent dan dat je die vragen stelt die het doel dat je voor ogen hebt, bereiken.
De effectiviteit van vragen hangt af van de formulering van de vraag. Als je vraagt: ‘Wat doet dat met jou?’, krijg je een beleving van je gesprekspartner. Als je vraagt: ‘Wat vind je hiervan?’, krijg je een opvatting. En dat zijn heel verschillende dingen. Maar ook een perfect geformuleerde vraag kan op een bepaald moment toch in een verkeerd keelgat schieten. Ook intuïtie, feeling en mildheid zijn daarom belangrijk.
Hoe kan het stellen van de juiste vragen helpen in situaties waar medewerkers niet altijd voor rede vatbaar zijn? Hoe kan je je impact in je organisatie vergroten? Hoe kan je niet alleen het denken, maar ook het voelen en het doen van je medewerkers aanpakken? Je komt het allemaal te weten!