Op vlak van duurzaamheid is Colruyt zijn tijd altijd al ver vooruit geweest Sinds de jaren ‘90 van vorige eeuw werken ze gericht op energie, grondstoffen en afval, duurzame mobiliteit en logistiek. In het logistieke centrum Dassenveld ontdek je hoe ze bij Colruyt Group inzetten op 100% hernieuwbare energie, 100% zelf opgewekt.
Duurzaamheid zit bij Colruyt in de genen en is geboren uit noodzaak. Als discounter wilden ze goedkoper zijn dan de concurrenten, dus moest er bespaard worden. Hun missie, ‘Samen duurzaam meerwaarde creëren door waardengedreven vakmanschap in retail’, is geen holle slogan!
Met een rist concrete initiatieven doen ze inspanningen op sociaal en ecologisch vlak. En ‘Stap voor stap’ wil de groep zijn duurzame ambitie ook naar buiten brengen. Om een positieve spiraal op gang te brengen in de productieketen. En de klant op weg te zetten om bewuster te consumeren.
In 1999 waren ze de eerste foodretailer die met windmolens hun eigen groene energie opwekten. Vandaag komt 100% van hun elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Tegen 2030 moet 60% van alle energie die ze verbruiken groen zijn. 90% van hun winkels moeten passiefgebouwen worden. Doelen die, dankzij de voorsprong die ze hebben opgebouwd, binnen handbereik liggen.
ETION gaat in productie
Dit bezoek maakt deel uit van de reeks ETION gaat in productie. Een reis langs vijf bedrijven die tonen dat de maakindustrie hier bij ons springlevend is. Bedrijven die nog op grote schaal lokaal produceren en het verschil maken met waardengedreven bedrijfsmodellen, innovatieve organisatievormen of unieke specialisaties. Meer info.
- Opgelet! Het aantal plaatsen voor dit bezoek is beperkt. Deelnemers aan de reeks krijgen voorrang bij inschrijving.