Win de oorlog om de attitude met je werknemersbeleving

Opinie van Johan Driessens (Ondernemen, april 2019)

Employer Branding is vandaag super hot, maar wordt zelden juist geïntegreerd in bedrijven. Weinig mensen begrijpen dat het begrip draait rond alles wat werknemersbeleving is binnen een organisatie.

Enkel als je dat eerste implementeert op de juiste manier, kan employer branding werken. Zo niet krijg je opgeblazen verhalen die niet de dagelijkse realiteit weerspiegelen. Het gaat niet over naambekendheid en werkgeversmerk, waarbij je je bedrijf gaat verkopen als een soort van product. Het draait om het aantrekken en behouden van de juiste mensen in je organisatie.

De werknemersbeleving

Werkgevers moeten echt de werknemersbeleving op strategisch niveau in het bedrijf integreren, alvorens over werkgeversmerk te communiceren. Beleving begint bij de eerste ontmoeting, gaat over sollicitatie en onboarding, om te eindigen bij het verlaten van het bedrijf. Zelfs dan is werknemersbeleving nog van belang, want ook dan staat of valt het ambassadorship van een medewerker.”

"Zoek naar wat echt leeft binnen je organisatie."

Werknemersbeleving is meer dan een pingpongtafel ter beschikking stellen. Eerst en vooral moet de vraag worden gesteld: hoe ziet onze werknemersbeleving eruit en hoe moet die evolueren? Er bestaat geen kant-en-klare blueprint voor employer branding. Zoek naar wat echt leeft binnen je organisatie. Cultuur vind je vaak tussen de lijntjes door. Praat met je mensen en ontdek welke gemeenschappelijke realiteit er is tussen je medewerkers. Waar staan we echt voor en welke energie beleven we elke dag? Dat onderzoeken is de allereerste stap. Misschien ga je een aantal zaken moeten veranderen. Ik hoor geregeld dat mensen er niet in slagen talent aan te trekken. Maar dan zie ik dat het bedrijf gewoon niet de juiste cultuur heeft om de nodige talenten te lokken.

Er is talent genoeg

Soms begrijpt een bedrijf dat niet. Ik geloof niet echt in de war for talent. Er is talent genoeg in onze wereld. Spreek de juiste mensen aan, die vandaag doelgericht zijn en autonomie, vrijheid en zingeving nodig hebben. Daarom spreek ik liever over de war for attitude. Studies tonen aan dat zeventig percent van de huidige jobs binnen tien jaar zal heruitgevonden zijn. Dan moet je geen mensen rekruteren met het talent om die jobs uit te voeren. Je hebt mensen nodig met de juiste houding en mentaliteit. Medewerkers die zin hebben om samen met jou aan je bedrijf te bouwen.

Eigen beleving

Zelf geloof ik in vijf noodzakelijke voorwaarden voor de beleving in elke organisatie. Laat mensen voor 100% zichzelf zijn in je bedrijf. Sta ze bovendien toe te worden wie ze graag willen worden. Zorg ervoor dat je medewerkers eerder vrienden zijn dan collega’s. Vrienden doen meer voor elkaar. Privé en werk mogen echt wel door elkaar lopen. Vertrouw je mensen voor 100%. Mensen werken bij mij als ze dat willen. Ik ga daar extreem ver in en dat vertrouwen is nog nooit beschaamd. Zorg er ten slotte voor dat werken fun is.

Verder heb ik vanaf dag één beslist om mijn mensen twee keer per maand te vergoeden. Naast de hygiënefactor binnen het werk — het loon — wil ik hen elke maand binnen de werkuren een unieke extra beleving bezorgen. Dat gaat van een powerwalk tot een uitnodiging op de VIP-stand van Tomorrowland.


Johan Driessens is CEO — lees ook Chief Enthusiasm Officer — bij Branded.Careers. Hij is de auteur van het boek ‘Enthousiaster leven in 5 dagen’ en werd in Praag uitgeroepen tot Global Emerging Employer Brand Leader 2018.