Rita Sprangers en Greet Havermans

"Samenwerken is een werkwoord"

Minstens vijf keer per jaar zien Rita Sprangers en Greet Havermans elkaar, zowel in de Driver’s Seat, een peergroep voor bedrijfsleiders-eigenaars, als in de groep die Greet exclusief oprichtte voor ondernemende vrouwen in de Kempen.

Greet: “Toen ik 5 jaar geleden als community-bouwer bij  ETION startte, was mijn voornaamste doelstelling het oprichten van peergroepen voor ondernemers in onze ruime regio Kempen. Mijn netwerk zorgde ervoor dat ik toegang kreeg tot bedrijven en bedrijfsleiders. Ook kwam ik terecht bij ondernemende mensen die een meerwaarde zouden vinden in onze peergroepen. Zo ontmoette ik Rita, die ik uitnodigde voor de kennismakingsbijeenkomst van Driver’s Seat 2. Vanaf het eerste moment zat die groep goed. Vijftien waardenbewuste ondernemers, mensen met drive en in staat om positieve energie te laten stromen. Ook Rita is heel ondernemend, spreekt altijd met een warm gevoel over haar medewerkers en praat ook eerlijk over zaken waar ze als bedrijfsleider mee worstelt."

Wat gebeurt er tijdens zo'n peergroep?

Greet: “In deze groepen wisselen we op een diepgaande manier ideeën en ervaringen uit. Onze leden vinden er een klankbord en leren van de visie en aanpak van hun peers. Samen kiezen we de topics die we aan bod willen laten komen, zoals groei-economie, duurzame inzetbaarheid van medewerkers en familiale opvolging. Met z’n allen rond de tafel laten we ons inspireren door gepassioneerde sprekers met boeiende verhalen.”

Rita: “Het leuke is dat je een open en transparant verhaal krijgt, gebracht door ervaren specialisten. Er is ook altijd ruim de tijd voor interactie en discussie. Je krijgt veel verschillende opties en verhalen. Dat doet je nadenken. Je kijkt met een open blik, waardoor je niet op je eiland blijft zitten, of vastzit binnen je eigen omgeving en denken. En vaak komen er ook oplossingen naar boven voor een issue waarmee je zit, daarom niet altijd tijdens zo’n sessie, maar soms ook achteraf.”

Je krijgt veel verschillende opties en verhalen. Dat doet je nadenken.

Voor Rita gebeurde dat bijvoorbeeld bij het thema over internationalisering. “Daar werd gesproken over hoe je moet kijken naar de markt in België, Europa en wereldwijd. Wat zijn de groeilanden, gekoppeld aan economische sectoren? Dat deed me de vraag stellen hoe wij zelf buiten onze grenzen kunnen treden. Vandaag kijken we met onze beslagleverancier of er eventueel leveringsmogelijkheden zijn in China of Azië. Het is nog niet concreet, maar het begint wel te borrelen.”

Lees het volledige artikel in het maartnummer van Ondernemen.