illustratie: moedeloze man bij neergestorte raket, blije man bij gelanceerde raket

Ondernemers over ‘tegen de muur lopen’

Jive

Stan Jeanty

Nadat geboren en getogen Gentenaar Stan Jeanty twee jaar ondernemers adviseerde als management consultant bij horsum, achtte hij zijn tijd gekomen om zelf ondernemer te worden. Het idee dat hij al lang in zijn hoofd had, was dat van ridesharing. Het vroegere carpoolen, zeg maar. Het principe is dat mensen via een app kunnen afspreken om samen naar een identieke werkbestemming of event te rijden. Jive was geboren. Stan Jeanty: “We ontwikkelden met Jive een gemakkelijk te gebruiken platform, vergelijkbaar met Uber. Het is onze ambitie om wagens van de baan en CO2 uit de lucht te halen, omdat mensen vaak alleen in de wagen naar eenzelfde bestemming rijden.”

Al snel haalde Jive een seed-investering op en stonden enkele van de grootste festivals van België en werkgevers aan te schuiven om de app te proberen. Er was veel enthousiasme voor het idee. Alleen de timing voor de opstart van Jive bleek nadien wel heel onfortuinlijk te zijn. En toen kwam maart 2020. Stan Jeanty: “Onze markt was op één nacht volledig verdwenen: er waren geen evenementen meer en ook pendelen bestond plots niet meer. Terwijl het eerst een kwestie van weken leek, bleek dat al snel maanden te worden. Jive kwam dus in overlevingsmodus terecht.”

Onze markt was op één nacht volledig verdwenen.

Jive drukte de kosten en stopte de ontwikkeling van de app. De organisatie bleef online staan, maar schrapte elke investering in nieuwe functionaliteiten. Zelf vond Stan Jeanty een andere opportuniteit, wat hem toeliet om kosten te drukken terwijl Jive aan de beademing lag: “We werkten eerst achter de schermen nog hard verder, maar zorgden ervoor dat we niet doodbloedden. Aangezien onze klanten zelf in crisis zaten, hadden ze geen nood aan ridesharing of mobiliteitsoplossingen. We geloofden nog steeds in ons platform en hadden nog onze investeerder, maar we besloten uiteindelijk om Jive in de diepvries te steken.”

Foodmaker

Lieven Vanlommel

Lieven Vanlommel, oprichter en CEO van Foodmaker, verging het anders. Foodmaker faciliteert een gezonde levensstijl door gezonde, eigen bereide maaltijden aan te bieden in 22 restaurants doorheen Europa. De producten worden ook verdeeld bij Delhaize in ons land, Albert Heijn in Nederland en Monoprix in Frankrijk. Vanuit een eigen centrale keuken worden dagelijks 80.000 maaltijden bereid. De komst van corona trof ook Foodmaker hard, weet de CEO: “Klanten kwamen naar ons restaurant, saladbar of naar het bedrijf waaraan we leveren. Ze vlogen met het vliegtuig waar wij eten serveerden. Ineens kon geen één van de vier nog en hadden we een enorm probleem. We hadden geen businessmodel meer en geen werk voor onze 400 medewerkers. We gingen van 80.000 maaltijden naar 10.000.”

We hadden geen businessmodel meer en geen werk voor onze 400 medewerkers.

Foodmaker — tot dan volledig offline — koos meteen voor een online aanpak. Het platform en de nodige samenwerkingen opzetten om het eten bij de klant te brengen, nam slechts twee weken in beslag. Lieven: “Transporten zaten ook zonder werk en gingen op ons voorstel in. Dat werd een goede zaak voor ons, want het online gebeuren zorgde voor een groot gedeelte blijvende en rendabele omzet. Daarnaast maakten we nieuwe afspraken met de distributie. Zo ging ons assortiment bij Delhaize van 4 naar 30 producten en onze omzet evolueerde naar 400%.” De omschakeling verliep niet zonder slag of stoot. Het bedrijf behield al zijn mensen, maar diende wel een kapitaalsverhoging door te voeren van 8 miljoen euro op twee jaar tijd. Dat rendeerde, want ook het aantal restaurants verdubbelde zowat.

Lees het volledige artikel in het maartnummer van Ondernemen.