Ondernemen is geven

Frank en Sophie Vanhalst van familiebedrijf to give & enjoy werken uit overtuiging mee aan de campagne ‘Ondernemers ondernemen voor iedereen’. Ondernemen is voor hen in belangrijke mate ook ‘geven’.

De familie onderneemt niet alleen voor zichzelf en voor de klant. Ze geeft jonge ontwerpers met weinig of geen ervaring de kans om in een traject te stappen van vijf maand, vertelt Vanhalst: “Onder de vleugels van een productontwikkelaar van ons, kunnen ze hun eigen collectie ontwikkelen. Dat beslaat het ganse proces, van strategie tot implementatie. Ze werken ook wel eens mee in het magazijn om de fysieke behandeling van elk ontworpen product aan te voelen. Jonge ontwerpers worden van A tot Z begeleid en krijgen nadien alle erkenning, bijvoorbeeld ook in onze communicatie. Zo bieden we eveneens een totaaltraject aan met stage en productontwikkeling voor mensen van Howest, de lokale hogeschool.”

"Er is nood aan zingeving, mensen moeten dagelijks met plezier naar hun zinvol werk komen."

Steun aan ondernemers

Ook startende ondernemers kunnen terecht bij de zaakvoerder. Hiervoor stapte het bedrijf in Bryotraject, een initiatief van VOKA. Daarbij is Frank Vanhalst het klankbord van een aantal starters die hem op elk moment kunnen aanspreken: “Ze bellen of komen langs voor coaching. Ik sta hen bij met strategisch advies, maar ook bij de keuze van een beurs of een verpakking, tot en met concrete doorverwijs naar distributeurs. Alles gebeurt zeer pragmatisch.”

Klanten en medewerkers

De twaalf collega’s bij Vanhalst vinden het leuk om toffe producten te ontwerpen en op de markt te brengen. Ze doen dat in een mooie omgeving en een eigentijds gebouw. “We hebben een goed product met een vlotte dienst na verkoop. Onze medewerkers zijn daar fier op. Naast ons gebouw hebben we een groenzone aangelegd en gaan daar middenin nu een terras integreren waar onze mensen met plezier kunnen lunchen. We zijn steeds weer op zoek naar wat onze medewerkers aangenaam vinden en proberen hen te motiveren op een oprechte manier. Maar ook de klant en consument willen we plezier schenken. Geven en krijgen is drie keer plezier. Wie geeft, vindt dat prettig. Wie krijgt ook. Als ik nadien zie dat mijn geschenk een plaats in je interieur gevonden heeft, heb ik een derde keer plezier.”