- ETION
- Kennis Verwerven
- Michèle Sioen: “Mensen Maken Het Verschil”
Michèle Sioen: “Mensen maken het verschil”
16 oktober 2017
Ruim twaalf jaar geleden nam Michèle Sioen het roer over van vader Jean-Jacques, als CEO van de Ardooise specialist in technisch textiel, Sioen Industries. Onder haar bewind groeide het beursgenoteerde bedrijf uit tot de wereldmarktleider in gecoat technisch textiel en hoogwaardige beschermkleding.
Met zevenmijlslaarzen vliegt Michèle Sioen over de trappen en door de gangen van het hoofdkwartier van Sioen Industries. “Sorry, maar dat is nu eenmaal mijn manier van leven. Het moet altijd vooruitgaan, ik kan echt niet stilzitten”, verontschuldigt de topvrouw van het familiebedrijf zich. Dat blijkt ook tijdens het interview, want ze heeft nauwelijks bedenktijd nodig, het antwoord vliegt er meteen uit.
"De familie is echt niet van plan om te verkopen. We willen dit bedrijf verder laten groeien en daarvoor zijn er nog tal van opportuniteiten."
Eerder dit jaar nam Michèle Sioen afscheid als voorzitter van de werkgeversfederatie Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Een taak die ze drie jaar lang met verve volbracht en die haar zelfs een adellijke titel opleverde. We spreken de 52-jarige West-Vlaamse voortaan aan als barones.
ETION: Het afscheid van het VBO betekent voor u een belangrijk mandaat minder. Heeft u het nu moeilijk om uw dagen te vullen?
Michèle Sioen: (lacht) “Absoluut niet. Ik heb me recent al vaak afgevraagd hoe ik er de voorbije jaren in geslaagd ben om alles te combineren. Meer dan ooit kom ik uren en dagen tekort, maar dat heeft allicht te maken met de plotse expansie bij Sioen Industries. We waren al jaren aan het uitkijken naar externe groei, maar het plaatje klopte nooit helemaal. En plots volgt de ene overname na de andere.”
ETION: Sinds begin 2016 realiseerde Sioen Industries maar liefst zes acquisities. Welke criteria zijn voor u cruciaal bij het bestuderen van een overnamedossier?
Michèle Sioen: “Het belangrijkste is natuurlijk dat de acquisitie ons bedrijf iets bijbrengt en dat kan zowel technische expertise zijn, maar evengoed geografische uitbreiding. Dankzij de overname van het Britse James Dewhurst eerder dit jaar verbeteren we niet alleen onze marktpositie op het vlak van verstevigingsweefsels, maar we vervolledigen ook ons productgamma. Met het Duitse Dimension-Polyant kregen we eerder al de wereldmarktleider in zeildoeken in handen en in Finland namen we een producent van droogpakken en een specialist in kogelvrije vesten over.”
Lees het volledige interview in het oktobernummer van Ondernemen [PDF, 5 blz., 202 kB].