Pieter Janssens

Intracto transformeert naar iO

ETION: Waarom is het noodzakelijk om als communicatiebureau het complete aanbod te kunnen aanbieden?

Pieter Janssens: “We evolueren als bedrijf mee met de noden van onze klanten. Toen we in 2005 startten met het bouwen van websites als technische partner, voldeed dat op dat moment aan de noodzaak. Gaandeweg zijn we ook marketing beginnen toevoegen aan onze diensten. We deden dat omdat klanten wilden dat we meer deden dan het louter bouwen van websites. Ze besteedden ook de marketing en de uitbating aan ons uit. We moesten er ook voor zorgen dat die investering een meerwaarde zou betekenen voor het bedrijf. De voorbije jaren evolueerde onze digitale wereld heel sterk, waardoor heel wat bedrijven steeds vaker genoodzaakt werden om een breed scala aan agentschappen onder de arm te nemen om alle gebieden van communicatie en digitale transformatie goed op orde te krijgen. Met iO willen we die brede portefeuille aan kennis in één hand verenigen om zo klanten volledig te kunnen ontzorgen. Denk hierbij aan strategisch meedenken, creatieve reclamecampagnes, marketing, sociale media en het volledige technologische beheer van de website, de online shop en de app. Om dat op een geloofwaardige manier te doen en alle specialisaties goed uit te diepen, is het bouwen van een groter bedrijf noodzakelijk.”

Sinds 2006 is het nooit meer gestopt. Elk jaar deden we overnames.

ETION: Het groeitraject met 33 overnames op 17 jaar tijd is heel opvallend. Hoe is dat verlopen?

Pieter Janssens: “Ik ben in 2005 als student begonnen met websites bouwen voor de fotograaf en de krantenwinkel in mijn buurt. Met 400 euro heb ik het bedrijf gestart. Maar al na drie maanden nam ik een eerste medewerker in dienst en na een half jaar nog een tweede. Het was mijn bedoeling om zo ook voldoende tijd te hebben voor mijn studies, maar dat bleek al gauw een ijdele hoop. In 2006 deden we onze eerste overname: een klein bedrijfje met twintig klanten en twee medewerkers. We tekenden de overeenkomst op een bierkaartje en voor 6000 euro was de zaak beklonken. Maar sindsdien is het nooit meer gestopt: elk jaar deden we overnames. Eerst met een gelijkaardig profiel, maar daarna steeds meer ondernemingen met een complementair aanbod. De laatste tijd realiseren we ook overnames in Scandinavië: Awave, Stendahls, Peytz en Triggerfish. Maar er zullen in de komende weken nog overnames bekend worden. Intussen draaien we een omzet van 270 miljoen euro met 2200 collega’s.”

Lees het volledige interview in ondernemen, december.