Filip Van Pottelbergh

ETION-lid in de kijker: Filip Van Pottelbergh

Personalia:
Naam: Filip Van Pottelbergh
Leeftijd: 59 jaar
Bedrijf: van Hoorebeke
Functie: CEO
Activiteit bedrijf: importeur en bewerker van hout vanuit de hele wereld; levert aan Europese houthandelaars en industrie
Hobby’s: jogging, tennis, tuinieren, lezen (brede interesse in leiderschap en management)

Wie of wat heeft je het voorbije jaar geïnspireerd?

Persoonlijk word ik altijd geïnspireerd door ‘moedige’ leiders, personen die bereid zijn om de juiste beslissingen te nemen voor hun organisatie en niet te beroerd zijn om hun ‘hoofd’ boven het maaiveld uit te steken als de organisatie waarvoor ze zich inzetten er op termijn beter van zal worden.
Eén van mijn inspirerende voorbeelden is Bart De Smet, voorzitter van Ageas en het VBO (Verbond der Belgische Ondernemingen), die vanuit de verzekeringsrestanten van Fortis in 2009 met Ageas de laatste 12 jaar een wereldspeler op de kaart heeft gezet. Wie Bart een beetje kent, weet dat hij naast zijn betrokkenheid en zijn sterke realisaties in het bedrijfsleven, vooral zichzelf blijft en andere mensen continu blijft aanzetten om het beste uit zichzelf te halen. Dit gecombineerd met zijn bescheidenheid zetten hem in een peloton van leiders die je op één hand kunt tellen. Keer op keer overtreft hij zichzelf, zo ook dit jaar door een interessant topevent te organiseren ten bate van Volley Haasrode Leuven (VHL).

Van welke recente gebeurtenis, evolutie of trend lig je wakker?

De gebeurtenissen in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande ontwikkelingen (escalatie van de oorlog, stijgende energieprijzen en inflatie als gevolg) hebben een enorme impact op de Europese economie. Ons bedrijf wordt door de Europese sancties, die o.a. houtimport vanuit Rusland verbiedt, zeer zwaar getroffen. Niet alleen en in eerste instantie door het wegvallen van het aanbod van Russisch hout, maar ook door de aankomende recessie met de negatieve impact van de prijsstijgingen op de uitgaven van de consument die meer en meer de vinger op de knip houdt. Dit alles leidt ertoe dat de vraag naar hout sterk vermindert.
Als ik al eens wakker lig, dan heeft het vooral te maken met de vraag of we stand zullen houden. Gelukkig zijn we een sterk bedrijf, blijven we ook weerbaar, en zetten we in op nieuwe projecten naar de toekomst. En daarbij maken onze mensen echt het verschil, waardoor ik ervan overtuigd ben dat we ook die storm zullen overleven.

Wat spreekt je aan in ETION?

ETION biedt zowel ‘sparring’-momenten onder gelijkgestemden in een sfeer van vertrouwen aan als evenementen met een frisse blik op actuele thema’s. Het betreft echter veel meer dan een netwerkorganisatie waar ook interessante topics aan bod komen.
Voor mij is ETION in eerste instantie een organisatie die het bewustzijn bij de ondernemers en leden probeert te verhogen om vanuit het ‘mens’-zijn en waardegedreven te ondernemen. Dit maakt dan ook het groot verschil uit met andere organisaties, die eerder in het leven geroepen zijn om belangen te behartigen of te lobbyen.