Dieter Haerens

ETION-lid in de kijker: Dieter Haerens

Personalia:
Naam: Dieter Haerens
Leeftijd: 46 jaar
Bedrijf: Saxo Bank (Belgium)
Functie: CEO
Activiteit bedrijf: online platform voor Zelf Beleggen en Laten Beleggen
Hobby’s: family & friends time, fietsen, zwemmen, koken, lezen, skiën, en mijn engagement in basketbalclub LDP Donza

Wie of wat heeft je het voorbije jaar geïnspireerd?

Te veel om op te noemen, wellicht. Omdat ik omzeggens bijna dagelijks wel geïnspireerd word door ontmoetingen, gesprekken, wat ik hoor, zie of lees. Maar als ik dan er toch iets moet uitpikken: het (her)lezen van het boek ‘How will you measure your life? van de hand van wijlen Clayton Christensen. Ik heb het boek trouwens, tijdens de covid-periode, cadeau gedaan aan al onze medewerkers in België en een aantal collega’s in onze 16 andere kantoren wereldwijd. Christensen, een ex-professor aan Harvard, legt, op basis van wetenschappelijk onderzoek ook, op een magistrale manier uit hoe de wijze waarop je beslissingen neemt in je professioneel leven en je privéleven, en de ‘waarde’ die je er al dan niet door creëert, bijzonder hecht met elkaar verbonden zijn.

Van welke recente gebeurtenis, evolutie of trend lig je wakker?

Ik lig niet snel wakker op zich, maar ik maak me toch wel wat zorgen over de jaar na jaar toenemende polarisering in de maatschappij. En de manier waarop onze politieke leiders daar vaak nog gretig voeding in vinden. De economische bewegingen die we nu zien (hoge inflatie, energie die een bijna onbetaalbaar deel uit de portemonnee van veel gezinnen gaat nemen enzovoort) dreigen de kloof tussen de ‘haves’ en de ‘have nots’ alleen nog maar te vergroten. En veel dingen extra op scherp te zetten. Als we dan, zonder breed gedragen politiek langetermijnplan om de Grote Uitdagingen (klimaat, vergrijzing etc.) aan te pakken, in een wij-versus-zij-houding gaan zitten, en geen win-win zoeken (“we winnen maar als de ander verliest”), dan vrees ik voor de uitkomst van die dynamiek.

Wat spreekt je aan in ETION?

Het werken rond engagement. En de manier waarop ons dat, als professionelen, uiteindelijk ook drijft in de manier waarop we onze bedrijven, medewerkers en bij uitbreiding de maatschappij kunnen verbeteren. Dat, en de conversaties daarover met mensen uit vaak bijzonder verschillende sectoren.