Duurzame mobiliteit in stijgende lijn

Steeds meer Belgen kiezen voor een combinatie van wagen en fiets, of van fiets en openbaar vervoer.

De fiets is de grote winnaar in het Belgische woon-werkverkeer in 2016. Ook flexibele mobiliteitsoplossingen doen het alsmaar beter, zo blijkt uit de Mobiliteitsbarometer 2016 van Acerta. Daarin peilt de HR-dienstenverlener naar het woon-werkverkeer van de Belgische werknemer.

Meer fietsers

Opvallend is dat de populariteit van de fiets fors omhoog gaat met liefst 13,1% van het aantal gebruikers. De fiets wordt bovendien vaak afgewisseld met andere vervoersmiddelen, vooral de privéwagen. 

De wagen blijft overigens het meest populair met een cijfer van 71,2% van Belgen die zich van dit middel bedienen om op het werk te geraken. 10% van de werknemers gaat met een bedrijfswagen werken. Het openbaar vervoer trappelt ter plaatse, weet Acerta. Het busvervoer stijgt licht, het treingebruik daalt dan weer.

“U wordt aantrekkelijker als werkgever wanneer u uw werknemers keuzes geeft.”

Elektrische fiets

Dirk Wijns is director bij Acerta Consult. Hij stelt vast dat in 2016 20,6% van de werknemers koos voor de fiets als vervoermiddel naar het werk. Dat bedrijven investeerden in cafetariaplannen waarin leasingformules voor fietsen — waaronder elektrische — opgang maakten, is daar niet vreemd aan. Wijns merkt op dat onder andere de structurele files werknemers ertoe aanzetten voor de fiets te kiezen. Bovendien stelt hij vast dat door de opmars van de elektrische fiets langere afstanden mogelijk worden.

Toch blijft de wagen het meest gebruikte vervoermiddel van 2016. Opvallend lijkt ons dat het aantal medewerkers dat een bedrijfswagen gebruikt, 10% bedraagt, een stijging met 3,6% t.o.v. 2015. “Het voordeel van de privéwagen is dat hij meer flexibiliteit en vrijheid biedt dan het openbaar vervoer. Bovendien is duidelijk dat vooral de aanschaf van de wagen een belangrijke investeringskost is. De kostprijs voor het gebruik van de wagen lijkt vandaag niet voldoende hoog te zijn om de werknemer te overtuigen zich voor zijn woon-werkverplaatsingen een abonnement voor het openbaar vervoer aan te schaffen”, zo analyseert Dirk Wijns.

Lees het volledige artikel in Ondernemen, maart-april 2017 [PDF, 2 blz., 124 kB].