portret Patrick De Saedeleir

Circulariteit & duurzaamheid als DNA

In de jongste inspiratienota van ETION ‘De cirkel rond maken’ schetst auteur Geert Janssens de principes van een circulaire economie en mogelijkheden rond businessmodellen. Met het verhaal van De Saedeleir Textile Group (DSTG) brengt Ondernemen alvast een interessante case.

De groep produceerde reeds tapijten, vezels en technisch textiel. Een teveel aan concurrentie op de markt van de gewone tapijten zorgde voor een afnemende afzetmarkt. Het nieuwe management zag wel groeimogelijkheden in de wereld van het beurstapijt, weet mede-CEO Patrick De Saedeleir: “We hadden leuke zaken gezien in dat segment. We legden chocoladebruine tapijten voor Callebaut en een pianotapijt op de trap van een jazzfestival. We besloten daarin door te gaan. We opteerden ervoor het tapijt niet alleen te leveren, maar het na gebruik terug op te halen.”

We opteerden ervoor het tapijt niet alleen te leveren, maar het na gebruik terug op te halen.

De slogan werd ‘reduce, re-use and recycle’. Beperk de hoeveelheid grondstof die je gebruikt, is een economische, maar met­een ook duurzame en groene gedachte. Het beurstapijt wordt teruggehaald als de klant dat wil en hergebruikt of gerecycleerd.

Cosmetica

Met als één van de grootste klanten de Frankfurter Messe werd DSTG in het domein van het beurstapijt de Europese koploper. Het proces is immer duurzaam. Indien recyclage niet meteen mogelijk is, worden de dikkere tapijten — die soms tot honderd keer gebruikt worden — gereinigd en her-aangewend. Dat leidt tot het ontzorgen van de klant.

Patrick De Saedeleir omschrijft zijn hoofdactiviteit lyrisch: “We zitten enerzijds als het ware in de cosmetica. Net als een dame die zich opmaakt voor een feest, vormen wij een grijze betonnen hal om tot een mooi en warm huis eenmaal ons tapijt er ligt. Anderzijds wanen we ons soms in de Formule 1-sport. We dienen klaar te zijn voor een goede start en ons tapijt ziet af als een racemotor. Dergelijk tapijt moet meer doorstaan op enkele dagen beurs, dan uw slaapkamertapijt gedurende de vele jaren dat het er ligt.”

Lees het volledige artikel in het septembernummer van Ondernemen.