Innoveren: een permanente SAFARI

Innoveren kan een riskante en dure operatie lijken. Tenzij het ‘lean’ gebeurt. Yoav Nir zet uiteen hoe je dat systematisch aanpakt. Als je grondig noden en pijnen van klanten onderzoekt, verkleint de kans dat je iets ontwikkelt waar niemand op zit te wachten.

Oppervlakkige beschouwingen in de media geven soms de indruk dat alleen start-ups nog kunnen komen met disruptieve innovaties. Nochtans hebben grote bedrijven eigenlijk meer troeven om te innoveren, zo stelt Yoav Nir. Op voorwaarde dat ze het goed aanpakken.

Yoav Nir weet waar hij het over heeft. Hij is vandaag actief als consultant, maar hij werkte twintig jaar voor Barco en pionierde er met virtuele realiteit (al in 1997) en is mede-uitvinder van ClickShare. Hij was erbij toen het idee ontstond om een oplossing te bedenken voor een ‘pijn’ waar veel mensen mee worstelen: een presentatie opstarten die misschien niet opent zoals gewenst, en dat op een moment dat er dikwijls stress is om andere redenen. Yoav Nir: “Ik zette mee de verkoopskanalen op, want Barco was onvoldoende aanwezig in de markt voor vergaderzalen en presentatiemateriaal.”

De klant bevragen

In zijn boek ‘Game Changing Innovation’ gaat hij ervan uit dat er meer kansen op innovatie zijn in grote bedrijven dan in start-ups. Yoav Nir: “Zij hebben al klanten en markten waar ze kunnen gaan luisteren en kansen zien voor verbeteringen. Er bestaan daar bepaalde technieken voor, denk aan de SAFARI-techniek: je bevraagt systematisch en in een multidisciplinair team naar factoren die aan de basis liggen van Stress, Anxiety, Fear, Anger, Rewarding en Ideal.”

"Innovatie gaat uit van problemen in de markt die vandaag niet optimaal worden opgelost."

Lees het volledige artikel in het februarinummer van Ondernemen [PDF, 2 blz., 651 kB].