groene wereldbol ligt in zachte hand met rondom een lichtblauwe lucht

Duurzaamheid: modewoord of must?

Om je op weg te helpen, zet Vandelanotte de belangrijkste feiten nog eens op een rij. Zo ben je goed voorbereid op je eigen (duurzame) toekomst.

ESG-doelstellingen vanaf 2026

De voorbije jaren won duurzaamheid aan belang; dat besefte ook de Europese wetgever. Duurzaamheid is dan ook al enkele jaren verankerd in onze wetgeving. En dat zal alleen maar toenemen. Vanaf 2026 moeten grote ondernemingen namelijk verplicht rapporteren over hun eigen duurzaamheidsbeleid op basis van de ESG-doelstellingen. Ze zullen met andere woorden moeten aantonen wat hun impact is op het gebied van Environmental (het milieu), Social (de maatschappij) en Governance (bestuur). Het gaat dus niet alleen over waar de onderneming vandaag staat, maar ook waar je naartoe wil én hoe je pad er precies zal uitzien.

Niet alleen voor grote ondernemingen

Ook al heb je zelf geen grote onderneming, inzetten op duurzaam ondernemen is sowieso een belangrijke én relevante piste om over na te denken. Grote ondernemingen moeten namelijk niet alleen aantonen dat ze zelf inspanningen leveren, maar moeten dat ook doen voor hun leveranciers. Lever je dus diensten aan een groot bedrijf, dan zal je moeten bewijzen dat ook jij duurzaam onderneemt. Hoewel je dus wettelijk niet actief hoeft te rapporteren over je inspanningen, heb je maar beter een duidelijk duurzaamheidsbeleid klaarliggen.

Positionering t.o.v. stakeholders

Naast de wetgever hebben ook je klanten en (toekomstige) werknemers een duidelijke mening over duurzaamheid. Ze verwachten van jou een duidelijke visie, maar zijn zelf ook kritisch en geloven lang niet meer alles wat ondernemingen beweren. Zorg er dus voor dat je oprecht communiceert en vermijd greenwashing.

Ten slotte krijgt duurzaamheid ook een steeds grotere economische waarde voor je onderneming. Investeerders, banken, overheden en subsidie-instanties zullen in de toekomst enkel nog willen (en mogen) samenwerken met bedrijven die duurzaamheid hebben ingebed in hun beleid en visie. De reden daarvoor is simpel: wie duurzaamheid ziet als een opportuniteit, heeft in deze huidige tijd een structureel competitief voordeel.

Wie goed voorbereid de toekomst tegemoet wil, investeert beter vandaag al in een duidelijk duurzaamheidsbeleid.

Beter vandaag dan morgen

Het mag duidelijk zijn dat duurzaamheid voor élke onderneming relevant (en zelfs noodzakelijk) is. En dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Wie goed voorbereid de toekomst tegemoet wil, investeert dus beter vandaag al in een duidelijk duurzaamheidsbeleid. Want de investering die je vandaag doet, zal zich zowel op korte als lange termijn absoluut terugbetalen.

Lees het artikel in Ondernemen, september 2023.
 

Partner(s)