De schande van het betalingsuitstel

Het betalingsuitstel van de ene is het kredietprobleem van de andere. Het gezond verstand zegt dat in een aaneengeschakelde keten van betalingen iemand het gelag moet betalen. In theorie moeten alle leverancierskredieten gelijk zijn aan alle klantenkredieten, maar in de praktijk maken sommige (grote) spelers het wel heel bont door anderen eenzijdig te laten opdraaien voor hun eigen langdurig uitstel van betaling.

Professionele aanpak nodig

De lessen van het debiteurenbeheer leren ons dat bedrijven er goed aan doen om het betalingsgedrag en de kredietwaardigheid van hun klanten goed in de gaten te houden. Een professionele aanpak dringt zich steeds meer op en het zijn de kmo’s die hier het meeste baat bij hebben.

Paradoxaal genoeg zijn het vaak de kleinere bedrijven die het belang van een goed debiteurenbeheer onderschatten. Ze vergeten dat er vandaag reeds heel wat instrumenten en middelen zijn die hen veel geld kunnen besparen. Het opvolgen van betalingen, klanten, het in de gaten houden van hun kredietwaardigheid en hun betalingsdiscipline,… hiervoor bestaan steeds vaker gebruiksvriendelijke tools. Ook kunnen bedrijven via allerlei platformen en dienstverleners steeds makkelijker aan informatie geraken over het betalingsgedrag van hun klanten.

Lees het volledige artikel in Ondernemen, maart-april 2017 [PDF, 2 blz., 186 kB].

Boek 'Best practices in credit management'

Een recent boek van CRiON (www.crion.be) zet een reeks beste praktijken inzake kredietmanagement en debiteurenbeheer in de verf. Het bevat ervaringen en opinies van tientallen experts en ervaringsdeskundigen. In het boek worden tal van kredietverzekeraars en ‘credit management providers’ aan het woord gelaten. De cases in het boek betreffen vooral grote bedrijven, het boek richt zich daardoor vooral naar wie op een professionele manier wil bezig zijn met kredietmanagement.

Best practices in credit management, CRiON, Gent, 2017, 141 blz.

Het boek kost € 27,50 (excl. btw, incl. verzendingskosten), ETION-leden genieten een korting van € 7,5 mits bestelling via redactie@etion.be. Bovendien mogen we 20 boeken gratis verdelen. De eerste 20 ETION-leden die mailen naar redactie@etion.be met vermelding ‘boek CRiON’, krijgen het boek per post toegestuurd.